Na Berlinalu nešto i za - zatvorenike
Ovoga četvrtka (6.2.) počelo je 64. izdanje Međunarodnog filmskog festivala u Berlinu, a mnogi kažu: s programom koji već dugo nije bio jači
Ove godine Berlinale ide čak i u - zatvor. 10. veljače će u berlinskom zatvoru JVA Tegel na mobilnom filmskom platnu biti prikazan film njemačkog redatelja Georga Nonnenmachera "Raumfahrer". U znak zahvalnosti. Nonnenmacher je u ovom zatvoru, naime, istraživao za svoj film o autobusu koji redovito prevozi zatvorenike iz jednog zatvora u drugi i sa suda u zatvor.
Ostalih 408 filmova koji se mogu vidjeti na ovogodišnjem festivalu u Berlinu zatvorenici u Tegelu neće vidjeti. A time će puno propustiti: kinematografije s različitih kontinenata, dirljive, fascinantne, goruće aktualne filmove. I, naravno, čitav niz zvijezda koje će prošetati po crvenom tepihu pred Berlinalskom palačom: Georgea Clooneya, Umu Thurman, Ralpha Fiennesa, Tildu Swinton, Matta Damona, Charlotte Gainsbourg...
A tu je, naravno, prije svega središnji događaj: natjecateljski program u utrci za Zlatnog i Srebrne medvjede. U njoj ove godine sudjeluje dvadeset filmova. Program ovoga puta nosi snažan pečat kineske i njemačke filmske produkcije. U programu su zastupljena tri nezavisna azijska filma koja pričaju priče o sasvim običnim ljudima daleko od sjajnih gradova.
Domaćini u ofenzivi
Velika zastupljenost Kineza u filmskom Berlinu odražava činjenicu da film i kinematografija postaju sve važniji na Dalekom istoku, kaže šef berlinskog festivala Dieter Kosslick.
Berlinale demonstrira i pozitivan razvoj njemačkog filma. Samo u natjecateljskom programu bit će prikazana četiri njemačka filma, zadnji put je takva zastupljenost Nijemaca "na domaćem terenu" zabilježena zadnji put davne 1986. Ovaj njemački "nastup" je još dojmljiviji jer su filmovi sasvim različiti i po tematici i po estetici. Dominik Graf predstavlja svoju povijesnu filmsku priču koja se vrti oko Friedricha Schillera.
Edward Berger povlači se s dva dečka koja traže svoju majku po današnjem Berlinu. Dietrich Brüggemann prenosi u 14 strogih slika stanje duše mlade protagonistice koju muče vjerske stege. A Feo Aladag portretira jednog vojnika ISAF-a na bojištu u Afganistanu i postavlja velika pitanja ljudskog dostojanstva, humanosti, povjerenja i zakazivanja.
I film s kojim se Berlinale svečano otvara, "The Grand Budapest Hotel" Wesa Andersona ima veze s Njemačkom. Sniman je u njemačkom Görlitzu i time je jedna od mnogih zanimljivih međunarodnih koprodukcija koje su u zadnje vrijeme tamo nastale. A tematizira i europsku povijest. Dvosmislena tragikomedija s glumačkom ekipom punom zvučnih imena odigrava se u vihoru razdoblja između dva rata i hotelski foaje pretvara u pozornicu svijeta.
U žiriju - sraz svjetova
Na koji kraj svijeta će na kraju festivala otići Zlatni medvjed odlučit će osmeročlani žiri kojim predsjedava poznati producent James Schamus ("Brokeback Mountain", "Lost in Translation"). Bit će zanimljivo kako će se dogovoriti s obzirom da je ove godine žiri - možda više nego inače - mješavina raznih kultura, svjetova i filmskih škola. U njemu sjede dvostruki oskarovac Christoph Waltz, producentica Jamesa Bonda Barbara Broccoli, iranska redateljica i umjetnica Mitra Farahani i azijska glumačka zvijezda Tony Leung.
Naravno da je Berlinale mnogo više od 20 filmova u natjecateljskom programu u kojemu će - izvan konkurencije - biti prikazan i film vrlo aktualne tematike "The Monuments Men" Georga Clooneya koji se bavi opasnim lovom na otete umjetnine. Sekcije Forum i Panorama kao i obično daju jako dobar uvid u aktualnu Art House produkciju - riječ je o angažiranim, političkim filmovima, o snalaženju u okrutnom svijetu, o pričama koje se bave ljudima koji se svim snagama bore za svoja prava i brane od zlostavljanja i ugnjetavanja ili amoralnih koncerna.
Priznanje Loachu
U raznim sekcijama se mogu naći filmovi o Holokaustu. Jedan od zanimljivijih je dokumentarac "Concentration Camp Factual Survey" o koncentracijskom logoru Bergen-Belsen na kojemu je 1945. radio i Alfred Hitchcock. Sada ga je konačno dovšio londonski Imperial War Museum. Sekcija Retrospektiva posvećena je estetici sjena i filmskom svjetlu, a na velikoj europskoj "tržnici" filma (European Film Market) i ove će se, kao i svake godine, potiho i diskretno sklapati poslovi.
Jedan vlasnik berlinskog Medvjeda je već sada poznat: britanski redatelj Ken Loach dobitnik je nagrade za životno djelo. Da, istina je: Cannes je glamurozniji, Venecija toplija, ali ipak svi obožavaju Berlinale.
Novi komentar