Kinezi osvajaju europsko tržište električnih automobila
Kineski proizvođač električnih automobila BYD krenuo je u ofanzivu i svoja vozila šalje direktno u Njemačku, vlastitim teretnim brodom. Njemačka automobilska industrija nada se pomoći iz Bruxellesa
Bremerhaven je doživio premijeru: „BYD Explorer 1", prvi brod izgrađen specijalno za kineskog proizvođača automobila, stigao je na odredište. U toj njemačkoj luci istovareno je oko 3.000 električnih automobila. Teretni brod dugačak skoro 200 metara prethodno je isporučio 1.500 vozila u Vlissingenu u Nizozemskoj.
Bremerhaven, kao jedna od najvećih automobilskih luka na svijetu, postat će važno čvorište za BYD na europskom tržištu. Još se radi o malom broju: prošle godine je u Njemačkoj registrirano manje od 4.000 novih električnih automobila BYD. Ali, ambicije tvrtke iz Shenzhena su ogromne.
Strelovit uspon
Osnovan 1995. kao proizvođač akumulatora, odnosno baterija, BYD od 2003. proizvodi i automobile. On baterijama snabdijeva i mnoge zapadne automobilske koncerne, uključujući i BMW, Mercedes, Audi, Teslu, Toyotu i Ford.
Ono što je daleko impresivnije je brzi uspon BYD-automobila. 2022. su se oprostili od motora s unutarnjim izgaranjem i specijalizirali se za čisto električna, kao i hibridna vozila. U posljednjem kvartalu 2023. BYD je dospio na prvo mjesto u svijetu s preko 526.000 prodanih automobila.
Prodaja u Njemačkoj - višestruko povećanje
Već́ neko vrijeme je očigledno da Kinezi rade na osvajanju europskog tržišta električnih automobila. Donedavno je samo oko osam posto takvih vozila u Europi dolazilo iz Kine, ali sada ima sve više naznaka da BYD ima ozbiljne namjere: na primjer, na sajmu automobila IAA u Münchenu ta tvrtka je unajmila najveći izložbeni prostor. „Poslije samo jedanaest mjeseci već smo zastupljeni u 15 europskih zemalja", rekao je u Münchenu Michael Shu, šef BYD-a za Europu.
Nakon što je Volkswagen prošle godine morao toj tvrtki prepustiti vodeću poziciju na najvećem tržištu električnih automobila, onom u Kini, sada još jedna simbolična promjena ukazuje na novu realnost: na ovogodišnjem Europskom nogometnom prvenstvu 2024. u Njemačkoj službeni reklamni partner više nije Volkswagen nego - BYD.
U Njemačkoj planirano stotinu salona automobila
Istovremeno BYD značajno širi svoje prisustvo u Njemačkoj - već ima prodavaonice automobila u većini velikih gradova, sa ciljem da ih bude oko stotinu. Ubuduće bi 90 posto Nijemaca trebalo biti u mogućnosti da automobilom za manje od pola sata stignu do najbližeg autosalona BYD-a, navodi ova kompanija. Proklamirani cilj Kineza je da budu među prvih pet u Njemačkoj i u Europi. Za ostvarenje tog cilja već je planirana i prva tvornica - u Mađarskoj.
Do 2026. BYD želi u Njemačkoj prodati 120.000 električnih automobila. Trenutno u Europi nudi pet modela, a očekuje se da će ove godine na tržište stići još tri. Model BYD Seal, koji u Njemačkoj košta oko 45.000 eura, direktna je konkurencija Teslinom bestseleru: Modelu 3.
BYD je prošle godine prodao više od tri milijuna automobila širom svijeta. Od toga su 1,6 milijuna bili isključivo električni automobili. U toj kategoriji, kao i među hibridima, Tesla je 2023. bio ispred s 1,8 milijuna.
Musk: „Izuzetno dobri automobili"
Ali unatoč Teslinim kontinuiranim ambicioznim ciljevima, poznavatelji prilika u industriji vjeruju da je samo pitanje vremena kada će Kinezi preuzeti vodstvo i u prodaji električnih modela.
Šef Tesle Elon Musk nedavno je jasno upozorio na trijumf konkurenata s Dalekog istoka. On nije samo govorio o njihovim dobro poznatim nižim troškovima proizvodnje, već je i iskreno priznao: „Izuzetno su dobri." Da nema trgovinskih barijera, oni bi „poprilično uništili većinu drugih automobilskih tvrtki na svijetu", glasi sumorna prognoza tehnološkog milijardera Muska.
Carinama protiv navale iz Kine
I mada su njemački proizvođači automobila rijetko tako jasni, očigledno je da auto-industrija sve više sa čežnjom gleda prema Bruxellesu. Uvozna carina od 25 posto Kineze i dalje drži izvan tržišta u SAD-u, a novi zaštitni mehanizmi najavljuju se i u Europi. Europska komisija već dugo optužuje Kinu da koristi subvencije za umjetno održavanje niskih cijena električnih automobila na europskom tržištu, čime narušava lojalnu tržišnu utakmicu.
Zbog toga je EK pokrenula istragu o tome u kojoj mjeri se krše pravila međunarodne trgovine i time europski proizvođači dovode u nepovoljniji položaj. Ako bude bilo potrebno, Bruxelles je spreman na poteze Kine odgovori i kaznenim carinama.
Novi komentar