Kineski poduzetnici okreću se kršćanskim vrijednostima
Prema kineskim iskustvima, kompanije koje su prigrlile kršćansku etiku i načela poslovanja bolje posluju
Organizacije poput Međunarodnog instituta za vjerske slobode još uvijek gotovo svakodnevno navode kako su kršćani u mnogim kineskim provincijama izloženi nasilju i pritiscima u raznim oblicima. Između 300 i 500 kršćanskih svećenika se navodno samo zbog svoje vjeroispovijesti nalazi u zatvorima, dok čak oko 80 posto pripadnika kršćanske zajednice zbog straha od uhićenja obrede obavlja isključivo na tajnim mjestima. Katolici vjerni Rimu su pritom u posebno teškom položaju.
S druge strane, međutim, isto tako treba naglasiti da Kina više nije zemlja kakva je bila u vrijeme kulturne revolucije i Mao Tsea, a napredak i otvaranje ove zemlje se zapravo najbolje primjećuju u njezinom gospodarskom razvoju. "U tom smislu, u Kini se osjeća sve više slobode; to u prvom redu koriste poduzetnici. No, i kršćanima je zapravo sve više dozvoljeno osnivanje vjerskih zajednica. Toliko dugo dok nitko od njih glasno ne kritizira vlast u pravilu ih se sve više ostavlja na miru. Ono što je međutim novost je da kršćanske vrijednosti kao takve, posebno etika rada, dobivaju sve više na značaju i priznanjima. Kinezi su primijetili vjernost kršćanskih radnika u svojim poduzećima i to vrlo cijene", kaže Timo Plutschinski. On je jedan od voditelja njemačke udruge "Kršćani u gospodarstvu". Ova udruga, čiji su članovi kako katolici tako i protestanti, prvenstveno se zalaže za bolje povezivanje Biblije i poduzetništva, kršćanskih vrijednosti i svakodnevnog poslovnog života.
Kršćanske firme bolje plaćaju
U rujnu ove godine, Plutschinski je bio jedan od članova njemačke delegacije na Kongresu kršćanskih poduzetnika u kineskom gradu Hanzhou. Ovdje je dobio priliku, kako kaže, iz prve ruke vidjeti na koji način Kinezi u poslovanju primjenjuju neke od kršćanskih svjetonazora i načela. "Kršćanska kineska poduzeća s čijim predstavnicima sam razgovarao u prvom redu pokušavaju zaposliti što veći broj pripadnika ove vjeroispovijesti jer su primijetili njihovu lojalnost poduzeću kao i veliki osobni angažman. Ona svoje radnike i bolje plaćaju u smislu da su često plaćeni i po učinku - što je bolje poslovanje, to je i veća mjesečna plaća. Toga u ostalim kineskim poduzećima gotovo da i nema", kaže Plutschinski.
Kopije kao najveći komplimenti
Na spomenutom Kongresu bilo je osim toga riječi i o nekim osnovnim razlikama po pitanju etike i načela poslovanja uopće. Tako se primjerice na dnevnom redu našla i tema - kopiranja i kopija. Naime, ono što zapadnjaci najčešće Kinezima zamjeraju i kritiziraju je upravo prema njihovom mišljenju "besramno" kopiranje produkata pa i čitavih tvorničkih pogona izgrađenih u Europi ili SAD-u. "Činjenica da se Kinezi ne pridržavaju, odnosno, čak niti ne priznaju zakone koji štite patente ili autorska prava, leži velikim dijelom u konfucijanizmu. Naime, Konfucije je rekao kako je dobra kopija jednako vrijedna kao i original. Stoga je zapravo za mnoge Kineze neka kopija zapravo kompliment ili priznanje onome od koga se nešto 'ukralo'", kaže Plutschinski. U tom smislu, dodaje on, Kongresi poput ovog su zapravo dobra prilika da se malo približimo jedni drugima - da Kinezi nešto nauče od nas ali i mi od njih.
Zaposleni dušebriznici
U svakom slučaju, kineski poduzetnici koji svoje tvrtke vode prema kršćanskim načelima tvrde da je klima u njima puno bolja nego u drugim firmama. Neki su čak u međuvremenu već zaposlili i kršćanske dušebrižnike koji se brinu za duševno, odnosno, psihičko zdravlje zaposlenih radnika. Jesu li i u kojoj mjeri ove dodatne mjere poboljšale proizvodnju određenih pouzeća, za sada nema točnih podataka. No, u svakom slučaju, Kinezi su očigledno uvjereni da od kršćana mogu naučiti još puno više. Tako je primjerice, kako kaže Timo Plutschinski, u gradu Shenzouu već započela i izgradnja Akademije za kršćanske menađere u kojima bi studenti trebali dobiti uvid ne samo u Bibliju već i u kršćansku etiku i gospodarsko-radnu etiku.
Novi komentar