« Kultura
objavljeno prije 2 godine i 1 mjesec
IZLOŽBE

Jedinstveni spoj poezije i slike na samostalnoj izložbi Andree Cihlar

Niz od devet pjesama čini temelj tj. polazište za likovnu interpretaciju vlastitih unutarnjih stanja, misli i emocija odnosno životnih iskustava i situacija koje je Andrea Cihlar apstrahirala u tri tematske cjeline

Andrea Cihlar
Andrea Cihlar (Arhiva)
Više o

izložba

,

Andrea Cihlar

Nakon ciklusa „Umjetnost življenja" u kojem je Andrea Cihlar prirodno povezala medij pisane riječi i slikarstva, ista sredstva umjetničkog izražavanja primijenila je u posve novom ciklusu „Kontrasti življenja - u duhu vremena i prostora". I dok su u ranijem ciklusu pjesme i slike nastajale naizmjenično i spontano, novi ciklus posjeduje naglašenu strukturu te se bazira na prvobitnom zapisu pjesama nakon čega postepeno nastaju slike.

Niz od devet pjesama čini temelj tj. polazište za likovnu interpretaciju vlastitih unutarnjih stanja, misli i emocija odnosno životnih iskustava i situacija koje je Andrea Cihlar apstrahirala u tri tematske cjeline: 1. Tijek i razvoj, 2. Izbor i djelovanje i 3. Sloboda i prepreke. U pjesničkom i likovnom izrazu autorica koristi stilske figure kako bi naglasila slojevitost izraženih misli. Metaforu uzima kao jezičnu figuru koja otkriva nevidljiva suglasja između pjesme i slike te alegoriju putem koje suptilno, ali dojmljivo prenosi smisao i pouku utjelovljene ideje. Kako sâma umjetnica kaže, ciklus je odraz osobnog istraživanja različitih životnih utjecaja s kojima se suočavamo svjesno ili nesvjesno, a koji određuju naše misli i djelovanje.

Svaka tematska cjelina sastoji se od tri pjesme i tri slike. Prva cjelina „Tijek i razvoj" naglasak stavlja na interpretaciju različitih mogućnosti pristupa, viđenja pojedinih situacija, slobodu izbora i djelovanja odnosno kako sami sa sobom rješavamo pojedine nedoumice. Primjerice, pjesma „Odlazak", kako joj samo ime kaže, bavi se činom odlaska u nepoznati svijet koji istovremeno predstavlja rizik, ali i slobodu. Slika „Kamo?" dodatno razrađuje temu prikazom velike otvorene kutije. Ne vidimo što je unutra, ali otvorenost simbolizira slobodu. U drugoj i trećoj pjesmi fokus više nije isključivo na nama već percipiramo i okolinu. Umjetnica povlači analogiju s camerom obscurom čiju unutrašnjost prikazuje u radu „Percepcija" gdje se projicira kutija s prvog rada, ali u drugačijem položaju što ukazuje kako sve ovisi o kutu gledanja i doživljaju pojedinca. U konačnici, slika "Tamo" prikazuje veći broj kutija različitih dimenzija i u različitim stanjima koje okružuju inicijalnu kutiju. Sada po prvi put imamo uvid u širu sliku. Rad nosi simboličnu poruku kako je situacija najjasnija ukoliko ju sagledamo na više razina.

Druga cjelina „Izbor i djelovanje" obrađuje pitanje donošenja odluka i snagu utjecaja okoline, ali i razliku između sna i jave tj. svjesnog i podsvjesnog. Neizvjesnost i praznina, tupo bivanje i strah od kretanja opisani u pjesmi „Utjecaji okoline" vrlo su upečatljivo dočarani u slici "Hipnoza" kroz motiv televizije, kao univerzalnog simbola najrazličitijih vanjskih utjecaja, čija se svjetlost širi, a u njezinom odsjaju, segmentiranom snažnim linijama koje djeluju poput rešetaka kaveza, iščitavamo ogromnu količinu informacija koje kontinuirano primamo iz okoline. Vjerojatno najslikovitiji, najslobodniji i najkontrastniji rad u ciklusu predstavlja slika „Ravnoteža". U gornjem dijelu kompozicije polje crno-bijelih kvadrata simbol je naše učmale svakodnevnice saznade od niza obrazaca i pravila koje slijepo slijedimo. U središtu se akromatsko polje prelijeva u apstraktnu eksploziju boja tvoreći slobodnu organsku formu te slaveći beskonačan prostor mašte, želja, nadanja i mogućnosti. Najekspresivniji likovni rad ukazao je koliko je kontrast između sna i jave neophodan da bi se uspostavila ravnoteža. Nakon obrade vanjskih utjecaja i suprotnosti, autorica se vraća na srž pojedinca u pjesmi „Oprečni (ne)sklad". Ljudske osobine interpretirane su kroz motiv vage koloritski stopljene s pozadinom u slici „Izbor" koja akcentuira kako svaki izbor nosi svoje pozitivne i negativne posljedice.

Posljednja tematska cjelina „Sloboda i prepreke" posvećena je mogućnosti izbora, ali i situacijama koje su izvan naše kontrole. Kroz snažne prikaze vrtloga i labirinta Andrea Cihlar zorno prikazuje situacije u kojima sudbina vodi glavnu riječ. Posljednja pjesma i slika vrlo upečatljivo misaono i likovno zaokružuju cijeli ciklus. Autorica u pjesmi „Zamka" upozorava čitatelja na nepravednost sistema, jer ljudi su grešni, a sistem faličan, no istovremeno poziva pojedinca da nikada ne odustane od samog sebe. Tu misao nastavlja u slici "Svrha" gdje tri stolice u prostoru simboliziraju ulogu prijekog suda, no stepenice koje se uspinju i vode prema svjetlu na kraju tunela ohrabruju pojedinca te ukazuju da uvijek postoji izbor.

Iznimno dubok, kompleksan i slojevit ciklus sazdan je od prirodno isprepletenih umjetničkih formi. Izložba posjeduje naglašeno narativni karakter pri čemu nas Andrea Cihlar suptilno uvodi u priču postepeno razrađujući sadržaj čime istovremeno sve više zaokuplja naš um, misli i emocije interpretirajući na sadržajno i vizualno jedinstven način ključne životne situacije, stanja i događaje. Poput vrhunskog romana, ciklus „Kontrasti življenja - u duhu vremena i prostora" još dugo nakon čitanja pjesama i razgleda slika zaokuplja naš um i dušu, a vjerojatno najglasnije odzvanja poruka sadržana u posljednjoj pjesmi: „Baš usprkos tome, i dalje nosi svoju strast i čar. Nemoj da „krivi" ugase tvoj dragocjeni žar."

 Sonja Švec Španjol, mag.hist.art.

07.10.2022. 12:01:00
    
Novi komentar
nužno
nužno

skrolaj na vrh