Izložba omota ploča iz doba socijalizma
Hrvatsko dizajnersko društvo otvara u utorak, 14. srpnja, u svojoj galeriji izložbu 'Utilitarni dizajn raspjevanog socijalizma: Omoti ploča u funkciji revolucionarne i rodoljubne glazbe 1947. – 1990.'
Izložit će se omotnice ploča nekih od najcjenjenijih hrvatskih i jugoslavenskih grafičkih dizajnera te otkriti specifičnu, značajnu, ali dosad slabo obrađenu temu u području grafičkog dizajna za diskografsku industriju ovdašnjih prostora.
'Ideja je pokazati i evaluirati, zatim i kontekstualizirati grafički dizajn iznimno velike jugoslavenske produkcije ploča, kao najmanje očekivanog elementa propagande', ističe se u najavi.
Radovi Ivana Ivezića, Milana Simića, Milenka Miletića, Mirka Ilića, Dragana S. Stefanovića, Ivana Ćuluma i drugih snalazili su se zanimljivim rješenjima na problem koji im je 'tržišno' zadan i pokazali kako je i u danima smanjenih okvira za eksperiment ili imaginaciju, toga doista i bilo, dodaje se.
Prevladavaju arhetipska crvena boja, spomenici, petokrake, odnosno teme NOB-a, omladinskih radih akcija, rodoljubnih festivala, kao i veličanja tadašnjeg predsjednika i narodnih heroja, vremenski od figurativnih početaka do apstraktnih vrhunaca.
'Agitpropovski dio kulta ličnosti također je u nekim radovima razgrađen, a u nekima je dokument vremena i dokument onoga što se u tome trenutku smatralo estetski i politički poželjnim. Nešto od toga može danas izgledati smiješno, nešto zastarjelo, a nešto i inspirativno hrabro riješeno', napominje se.
Mirko Ilić napravio vizualni odmak od prezentacije Tita
Kustos izložbe Željko Luketić kaže da je jedan od maštovitijih načina upotrebe političke propagande u periodu socijalizma i druge Jugoslavije, bio učvršćivanjem mitova i simbola sistema graditi i osnaživati postojeći i pritom se u pravom agitpropovskom nadahnuću ne ustezati od pop kulture, glazbe i filma.
'Sistem međutim, nije samo kontrolirao poruku ljubavi, bratstva, jedinstva i kolektivnog sjećanja na rat i žrtve NOB-a, nego je u jednome dijelu izražavao divljenje vođi i partiji', ustvrdio je u predgovoru. Država nije štedjela na izgradnji slike o sebi, tada su razvijeni posebni festivali 'rodoljubne i revolucionarne pjesme', posebno su se birali izvođači, omraženi folk pjevači nisu dobivali podršku sistema, no oni koji jesu, imali su na raspolaganju najbolje uvjete, najbolju produkciju i najbolje dizajnere.
Nekoliko se bitnih kodova i simbola pojavljuju u dizajnu omota revolucionarnih ploča: monumentalnost i čvrstoća, odolijevanje vremenu materijala poput kamena i prirode, te relativno zadana koloristička paleta u kojoj se najviše koristi crvena boja u svim svojim značenjima, boja borbe, povišenog adrenalina, ali i krvi; također je definirana boja komunizma i uređenja i posljednje, ali i ne manje važno, dio je trobojne zastave.
Novi komentar