« Kultura
objavljeno prije 4 godine i 5 mjeseci
FORA

Izložba omota ploča iz doba socijalizma

Hrvatsko dizajnersko društvo otvara u utorak, 14. srpnja, u svojoj galeriji izložbu 'Utilitarni dizajn raspjevanog socijalizma: Omoti ploča u funkciji revolucionarne i rodoljubne glazbe 1947. – 1990.'

Sjajna izložba
Sjajna izložba (Arhiva)
Više o

Hrvatsko dizajnersko društvo

,

gramofonske ploče

Izložit će se omotnice ploča nekih od najcjenjenijih hrvatskih i jugoslavenskih grafičkih dizajnera te otkriti specifičnu, značajnu, ali dosad slabo obrađenu temu u području grafičkog dizajna za diskografsku industriju ovdašnjih prostora.

'Ideja je pokazati i evaluirati, zatim i kontekstualizirati grafički dizajn iznimno velike jugoslavenske produkcije ploča, kao najmanje očekivanog elementa propagande', ističe se u najavi.

Radovi Ivana Ivezića, Milana Simića, Milenka Miletića, Mirka Ilića, Dragana S. Stefanovića, Ivana Ćuluma i drugih snalazili su se zanimljivim rješenjima na problem koji im je 'tržišno' zadan i pokazali kako je i u danima smanjenih okvira za eksperiment ili imaginaciju, toga doista i bilo, dodaje se.

Prevladavaju arhetipska crvena boja, spomenici, petokrake, odnosno teme NOB-a, omladinskih radih akcija, rodoljubnih festivala, kao i veličanja tadašnjeg predsjednika i narodnih heroja, vremenski od figurativnih početaka do apstraktnih vrhunaca.

'Agitpropovski dio kulta ličnosti također je u nekim radovima razgrađen, a u nekima je dokument vremena i dokument onoga što se u tome trenutku smatralo estetski i politički poželjnim. Nešto od toga može danas izgledati smiješno, nešto zastarjelo, a nešto i inspirativno hrabro riješeno', napominje se.

Mirko Ilić napravio vizualni odmak od prezentacije Tita

Kustos izložbe Željko Luketić kaže da je jedan od maštovitijih načina upotrebe političke propagande u periodu socijalizma i druge Jugoslavije, bio učvršćivanjem mitova i simbola sistema graditi i osnaživati postojeći i pritom se u pravom agitpropovskom nadahnuću ne ustezati od pop kulture, glazbe i filma.

'Sistem međutim, nije samo kontrolirao poruku ljubavi, bratstva, jedinstva i kolektivnog sjećanja na rat i žrtve NOB-a, nego je u jednome dijelu izražavao divljenje vođi i partiji', ustvrdio je u predgovoru. Država nije štedjela na izgradnji slike o sebi, tada su razvijeni posebni festivali 'rodoljubne i revolucionarne pjesme', posebno su se birali izvođači, omraženi folk pjevači nisu dobivali podršku sistema, no oni koji jesu, imali su na raspolaganju najbolje uvjete, najbolju produkciju i najbolje dizajnere.

Nekoliko se bitnih kodova i simbola pojavljuju u dizajnu omota revolucionarnih ploča: monumentalnost i čvrstoća, odolijevanje vremenu materijala poput kamena i prirode, te relativno zadana koloristička paleta u kojoj se najviše koristi crvena boja u svim svojim značenjima, boja borbe, povišenog adrenalina, ali i krvi; također je definirana boja komunizma i uređenja i posljednje, ali i ne manje važno, dio je trobojne zastave.

11.07.2020. 14:01:00
    
Novi komentar
nužno
nužno

skrolaj na vrh