Hrvatske firme na obuci za interkontinentalni skok
Manji poslovni igrači ulaze ovih dana u inovativan europsko-unijski program Ready2Go čija je svrha osposobljavanje za prodor na daleka tržišta. To bi se moglo pokazati i kao veoma korisna kooperacijska praksa
"Da smo neka velika firma, ili da smo iz velike zemlje, možda nam ne bi trebala priprema za ulazak na daleka svjetska tržišta. Ali ovako je činjenica da će nam to biti od itekakve pomoći", objašnjava nam Ivana Živaljić, marketing-menadžerica splitske tvrtke Kristalna ideja, koliko toj mladoj kući znači odabir u trio hrvatskih sudionika za program Ready2Go. Posrijedi je inovativna kampanja financirana po Europskoj komisiji, a u organizaciji jednog međunarodnog konzorcija za poslovnu internacionalizaciju.
Suradnja umjesto isključive konkurentnosti
Tri hrvatska poduzeća - uz Splićane su tu Agrivi i Neoinfo - ušla su u selekciju od 80 europskih manjih i srednjih proizvodnih i poslovnih subjekata koji će se narednih mjeseci individualno i kolektivno educirati i osmišljavati ciljani prodor na tržišta Indije, Čilea, Kanade, SAD-a i Kameruna. "Sami bismo teško obavili potpuniju pripremu", nastavlja Živaljić, "i ne bismo znali na čemu smo. Sad već imamo osjećaj dodatne sigurnosti, jer iza nas će stajati ozbiljnija podrška. Naravno, presudna će biti naša kvaliteta, no u igru ulaze i razni drugi tržišni faktori. Vjerujem da će nam to osigurati i korisno iskustvo u odnosu prema udaljenijim destinacijama."
Dosad je Kristalnoj ideji, kao što čujemo, najbolja škola u inozemnom kontekstu bio jedan pokušaj zasnivanja suradnje u Engleskoj. Utoliko će dogodine biti zanimljivo razmotriti kakve su rezultate ostvarila tri hrvatska poduzeća u tržišnoj praksi. A nakon programa Ready2Go, međutim, oni će biti u prilici i da prenesu svoje novostečeno znanje na druge firme iz RH. No, kako se to uklapa u neminovne i zadane konkurentske, a nipošto kooperacijske relacije između pojedinih kompanija u tržišnoj ekonomiji? Silva Stipić Kobali iz Hrvatske gospodarske komore, direktorica Sektora za međunarodne poslove i EU, smatra da u ovoj kampanji ima prostora za takvo djelovanje.
Dobar zrak i za disanje i za biznis
HGK je pritom i jedan od partnera u programu Ready2Go, no tvrtke-sudionice je izabrao spomenuti konzorcij pod vodstvom talijanske agencije Promos, dijela Trgovačke komore grada Milana. "Individualni treninzi u određenoj mjeri standardizirani su za pripremu tvrtke i njezinog poslovanja za nastup na međunarodnim tržištima, a grupni treninzi poduzetnicima daju saznanja o poslovanju na pojedinim ciljanim tržištima. Sukladno tome, stečena znanja i prakse članovi konzorcija moći će i nakon završetka projekta primijeniti na druge tvrtke prilikom davanja podrške njihovom prvom izlasku na međunarodna tržišta", rekla nam je Stipić Kobali.
Slijedi izrada detaljnijih planova za uspostavu kontakata po navedenim tržištima i konačno otiskivanje u, zatim, više ne tako nepoznate poslovne vode. Individualni treninzi održavat će se u samim firmama, a grupni u nekoliko europskih gradova, dok će dio stečenih znanja - tako je predviđeno - biti univerzalno koristan i za buduće poslove u nekim drugim zemljama. U svakom slučaju, polaznici programa će steći uvid u više ključnih pitanja: gdje nuditi konkretni proizvod, kome i kako, te na koji način započeti i potom voditi posao?
Kristalna ideja prvenstveno nudi - između nekoliko vlastitih proizvoda - svoj patentirani, tzv. pametni te interaktivni pročistač zraka nazvan iTherapy, a koji obrađuje niz neposrednih podataka o stanju ambijenta i korektivno reagira na promjene. "Naš projekt čak i nije toliko važan za hrvatsko tržište, bar ne u većim proporcijama. Ovdje uglavnom imamo dobar zrak, ali nisu svi te sreće. Bit će uzbudljivo vidjeti gdje možemo njime pomoći ljudima da poprave kvalitetu svakodnevnog življenja, kao i upoznati poslovanje i komunikaciju u daljim kulturama i na vanjskim tržištima", zaključila je Ivana Živaljić.
Novi komentar