« Biznis
objavljeno prije 3 mjeseca i 4 dana
HMMM...

Hoće li Black friday trgovcima spasiti sezonu?

„Black friday“ (Crni petak) je raj za lovce na povoljne cijene i zapravo praznik za trgovce. Ali ove godine su uvjeti lošiji, jer potrošači baš nisu raspoloženi za šoping.

Sad je cijeli vikend...
Sad je cijeli vikend... (Arhiva)
Više o

crni petak

,

Black Friday

Odbrojavanje je okončano. Internetske stranice poput blackfriday.de su odbrojavale sate do velikog dana. Crni petak ove godine pada na 24. studenoga i označava početak Crnog tjedna. No, akcija je zapravo počela davno, a u mnogim slučajevima se proširila na pola ovog mjeseca. Amazon, Otto, Saturn i druge velike trgovačke kompanije pokrenule su Black Friday pretprodaju i nude snižene cijene igraćih konzola, računala, perilica rublja i aparata za kavu te još mnogo toga već tjedan ili dva unaprijed.

Trgovci organiziraju Crni petak kao raskošni festival konzumerizma, ali ove godine predznaci nisu baš najpovoljniji. Naziv ove akcije, koji podsjeća na crni dan odnosno slom na burzi u New Yorku 1929., ove godine je igrom slučaja aktualan: pandemija, ratovi, inflacija. Trgovci nakon teških godina posebno ovise o dobrom prometu pred kraj godine, no mnogi građani nisu raspoloženi za kupnju. Može li „Black friday" kampanja ipak biti uspješna?

Muškarci žele potrošiti više od žena

Potencijal je na prvi pogled velik. Prema reprezentativnom istraživanju konzultantske tvrtke PwC, 70 posto Nijemaca namjerava tražiti ponude u danima oko Crnog petka. U prosjeku su spremni potrošiti 281 euro, što je osam eura manje nego prošle godine. S 331 eurom muškarci su znatno spremniji na kupnju od žena (234 eura). Prema istraživačima tržišta NielsenIQ-a, građani u Njemačkoj prošle su godine potrošili više nego potrošači u Francuskoj, Velikoj Britaniji, Italiji ili Španjolskoj.

Crni petak vuče svoje korijene iz SAD-a. U SAD-u Crni petak povezuje Dan zahvalnosti, koji uvijek pada na četvrti četvrtak u studenome, i početak božićne trgovačke sezone. 2013. naziv Crni petak je zaštićen u Njemačkoj, popularnost mu je kontinuirano rasla i sada je čvrsta marka koju sviju poznaju. Za trgovce je Crni petak, uz božićno poslovanje, najvažniji prodajni događaj u godini, a četvrto tromjesečje ima najveću prodaju.

Stručnjak za maloprodaju Martin Fassnacht iz poslovne škole WHU pritisak ove godine vidi prvenstveno na strani trgovaca i očekuje posebno velika sniženja. "Trgovci moraju biti uvjerljiviji jer su ljudi trenutno malo škrti. Zato popusti moraju biti posebno dobri," kaže Fassnacht.

Za trgovce, pripreme za Crni petak počinju u trenutku kada kupci još nisu ni počeli razmišljati o njemu. Internetski trgovački div Otto s pripremama za Crni petak  počinje već u kasno ljeto. Zajedno s logističkim partnerima izrađuju se dnevne prognoze i procjenjuju količine narudžbi kako bi se moglo planirati koliko je vozila i privremenih radnika potrebno, kaže glasnogovornica ove tvrtke. U usporedbi s uobičajenim vremenima, potreban je četiri puta veći kapacitet skladišta.

DHL očekuje jedanaest milijuna pošiljaka

Za logističke kompanije poput DHL-a dani oko Crnog petka znače pune ruke posla. DHL očekuje da će prevesti više od jedanaest milijuna pošiljaka nekoliko dana u tjednu nakon Crnog petka. Količina isporuka je stoga za 50 posto veća od tjednog prosjeka za ovu godinu.

Prema institutu za istraživanje maloprodaje IFH Köln, jedna od tri ispitane osobe ove godine želi potrošiti manje nego prošle godine. Njemačka trgovačka udruga očekuje prodaju od 5,8 milijardi eura u danima oko Crnog petka - to bi bio porast od tri posto. No u 2022. godini prodaja je porasla za 20 posto u odnosu na prethodnu godinu. "Trgovci na malo ne mogu bez tog dana. Ali Crni petak ih više neće moći spasiti ove godine. Potrošačka klima je nepovoljna", kaže stručnjak za maloprodaju Gerrit Heinemann sa Sveučilišta primijenjenih znanosti Niederrhein.

Mnogima je još uvijek primamljiva mogućnost da četiri tjedna prije blagdana nabave barem dio božićnih darova. Tu priliku prema istraživanju PwC-a namjerava iskoristiti 71 posto Nijemaca. Posebno su popularni elektronički uređaji (40 posto) i odjeća (33 posto).

Prema anketama, popust mora biti najmanje 38 posto da bi bio posebno dobar. No bitni su i drugi kriteriji. 61 posto ispitanika obraća pažnju na besplatnu dostavu, za 52 posto njih je važna mogućnost besplatnog povrata robe.

74 posto želi kupovati online

U danima uoči Crnog petka gotovo je nemoguće izbjeći reklame za popuste. Veliki video panoi na glavnim gradskim ulicama već danima oglašavaju povoljne cijene. Online maloprodaja je i ove godine u prvom planu. Prema studiji PwC-a, 74 posto ispitanika želi kupovati online, a samo 24 posto će zaista otići u trgovinu. Ipak, klasična maloprodaja ima svoje prednosti. Savjetovalište za potrošače upozorava na povećan rizik od nasjedanja na sumnjivu internetsku trgovinu u dane promocije.

Stručnjaci upozoravaju na rizik od efekta nekontroliranog kupovanja zbog velikog broja ponuda, ali i trikova trgovaca. Tako je vrlo popularna praksa označavanje nekog artikla kao "crvenog" tj. kao artikla koji će uskoro biti rasprodan. Savjetovalište za potrošače savjetuje korištenje portala za usporedbu cijena, opuštenost i otpor porivu.

Ali potrošači mogu na Crni petak jednostavno ignorirati dan povoljne ponude i njegov hype. To trgovcima puno teže pada. „Oni si u ovoj situaciji teško mogu priuštiti bojkot kampanje", zaključuje ekonomist Fassnacht.

Piše: Christian Rothenburg/dpa
25.11.2023. 08:01:00
    
Novi komentar
nužno
nužno

skrolaj na vrh