Fairtrade sve popularniji
Proizvodi s certifikatom Fairtradea nigdje se ne prodaju tako dobro kao u Njemačkoj. Osobito kod banana, kave i ruža sve više kupaca poseže za poštenom alternativom
Fairtrade je certifikat koji jamči transparentan proizvodni lanac, zdravstvenu zaštitu radnika, zaštitu trudnica i majki u proizvodnom pogonu te poštivanje određenih smjernica za zaštitu klime. U Njemačkoj je u protekloj godini prodaja proizvoda s tom oznakom porasla za 23 posto, odnosno, za gotovo jednu četvrtinu u usporedbi s pretprošlom godinom. To znači i da su porast prometa za 654 milijuna eura, od čega će gotovo 95 milijuna eura otići izravno u zemlje u kojima se ta roba i proizvodi.
Ova branša na njemačkom tržištu tako već 12 godina bilježi dvoznamenkasti rast. Priča je to o uspjehu o kakvima drugi sektori mogu samo sanjati. Njemačka se danas tako u svjetskoj usporedbi popela na treće mjesto, odmah iza Velike Britanije i Švicarske. Kako je došlo do toga?
Fairtrade-proizvodi i u diskontima
"Naravno da diskontna prodaja u Njemačkoj igra izuzetno važnu ulogu i da su tamo cijene prehrambenih proizvoda iznimno niske", kaže Dieter Overath, direktor organizacije Fairtrade Njemačka u razgovoru za Deutsche Welle. Preko 90 posto Nijemaca jednom tjedno kupuje u jeftinim trgovinama, kaže Overath pozivajući se na rezultate jednog istraživanja. To baš i nisu najbolje pretpostavke za Fairtrade da može konkurirati sa skupljim proizvodima. Ali istovremeno, ukazuje Overath, građani postaju sve svjesniji da svi mi snosimo odgovornost što u zemljama Trećeg svijete rade djeca i što se tamo radnici izrabljuju: " Ljudi su nekako i umorni od toga da se samo priča. Oni žele sudjelovati u rješavanju problema."
Usprkos nešto višoj cijeni, proizvodi s oznakom Fairtrade smatraju se pravom alternativom konvencionalnoj proizvodnji, između ostalog i zato što se u međuvremenu mogu naći i na policama velikih jeftinih trgovačkih lanaca. Uključili su se, naime, i "veliki igrači". Nakon Lidla, Pennyja i Nettoa u protekloj je godini i Aldi uvrstio banane i kavu s oznakom Fairtrade u svoj redovni asortiman - i to uspješno.
"Poštena trgovina" se isplati
S obzirom na to da se takvi proizvodi sve češće viđaju u trgovinama, sve se više njemačkih kupaca odlučuje poslušati svoju savjest: 50 posto kada je riječ o bananama, 26 posto kada je riječ o cvijeću i 20 posto kada je riječ o kavi.
Ovakav rast u godinu dana ima daleko više od "pukog simboličnog značenja", tvrdi Overath. Kava s oznakom Fairtrade ima tržišni udio od 2,5 posto, svaka četvrta ruža i svaka druga banana koje se prodaju u Njemačkoj u međuvremenu dolaze iz certificiranih Fairtrade-poduzeća. Na njemačkom se tržištu, osim toga, svakoga dana pojavi neki novi proizvod s oznakom Fairtrade.
Prodaja kakaa je 2013. godine zabilježila manji pad. Njegov tržišni udio trenutačno iznosi samo 0,2 posto. No to bi sad trebao promijeniti "partnerski model" kakav već postoji za šećer i pamuk. Poduzeća će se obvezati da će jedan dio svoje nabave naručivati preko Fairtradea. Za kakao je već pronađeno pet velikih partnera - Ferrero, Mars, Lidl, Rewe i Kaufland koji u međuvremenu kupuju tisuće tona kakaa preko Fairtradea. U prvih nekoliko mjeseci ove godine prodaja se čak usedmerostručila!
"A to znači da uzgajivači kakaa iz zapadne Afrike, osobito iz Obale Bjelokosti, sada mogu napokon prodati više kakaa po poštenim uvjetima", kaže Overath. Fairtrade je postao oznaka koja živi i uključuje ljude, dodaje. U skladu s tim su i prognoze optimistične. Ova udruga računa da će 2014. znatno porasti prodaja svih Fairtrade-proizvoda u Njemačkoj. 2015. godine bi tako po prvi put mogla, kao u Velikoj Britaniji, probiti granicu od milijardu eura.
Novi komentar