Deset godina trajala restauracija Rafaelove Madone
Nakon 10 godina brižnog proučavanja i restauracije, jedno od najvećih remek-djela talijanske renesanse vraća se pred javnost.
Rafaelovo ulje na drvu "Madona s češljugarom", veličine 107x77cm, prikazuje Madonu s dvoje djece koja miluju češljugara. Djelo je preživjelo sve - od urušavanja kuće 1547. do pogrešaka prethodnih intervencija.
Rezultat restauracije je iznenađujući. Stoljeća smeđe naslage i prljavštine nestala su. Madonini obrazi su ružičasti. Haljina i plašt tamnocrveni i plavi i gotovo da možete čuti vodopad u pozadini toskanskog krajobraza.
"Pacijent nam je priuštio brojne besane noći", rekao je Marco Ciatti, voditelj odjela slikarstva u najuglednijem firentinskom državnom laboratoriju za restauraciju umjetnina.
"Proveli smo čitave dvije godine proučavajući sliku prije nego smo odlučili hoćemo li ići dalje jer je zbog oštećenja koja je pretrpjele u prošlosti, vidljiva pod rendgenskim zrakama, restauracija mogla poći po zlu", rekao je on.
Rafael koji je živio od 1483. do 1520. naslikao je djelo oko 1506. godine kao dar za vjenčanje Lorenza Nasija, bogatog trgovca vunom.
Poznata u Italiji kao "Madonna del Cardellino" prikazuje Djevicu Mariju s dvoje djece koja simboliziraju mladog Krista i Ivana Krstitelja. Češljugar je simbol Kristove buduće pasije jer ptica zoblje među trnjem.
Kad se Nasijeva kuća srušila 1547. djelo se raspalo u 17 komada. Rafaelov suvremenik Ridolfo di Ghirlandaio upotrijebio je čavle da spoji komade i boju da prikrije pukotine.
Poslije je postala dio zbirke firentinske moćne obitelji Medici, koja je naložila nekoliko intervencija s prvotnom namjerom da se prikriju tragovi pukotina. U studenom će slika biti izložena u firentinskoj Palači Medici na izložbi o restauraciji. Potom će se vratiti u dugogodišnji dom u salu 26 Galerije Uffizi.
"Proslavit ćemo to poput povratka izgubljene kćeri", rekao je Antonio Natali, direktor Uffizija. (hina/metro-portal)
Novi komentar