« Biznis
objavljeno prije 2 mjeseca i 22 dana
SVIJET

Bilo je loše, a može još gore

Godina 2018. je bila loša za svjetsku trgovinu. Sukob divova Kine i SAD-a, uvođenje carina, Svjetska trgovinska organizacija gubi značenje… Stručnjaci sa kojima je razgovarao DW nisu optimistični ni glede iduće godine

Problema sve više...
Problema sve više... (Arhiva)
Više o

globalno gospodarstvo

,

trgovinski rat

„Godina 2018. je bila katastrofalna", kaže Claudia Schmucker, stručnjakinja za trgovinu iz Njemačkog društva za vanjsku politiku (DGAP).

Eskalirajući trgovinski spor između SAD-a i Kine, uvođenje carina na čelik i aluminij i za Europljane, propali summit G7 u Kanadi, posrnula Svjetska trgovinska organizacija (WTO) - to su samo neki od primjera za stvari koje su pošle naopako u godini koja je pri kraju.

Hoće li 2019. biti bolje? „Nada naravno postoji", kaže Schmucker. „Ali može biti da će se jednostavno nastaviti ovako. Znamo koliko je neuračunljiv američki predsjednik."

SAD i Kina

Trgovinski sukob između SAD-a i Kine će i iduće godine privlačiti pozornost svjetske javnosti. Na summitu G20 u Buenos Airesu u prosincu dvije strane su dogovorile primirje koje bi trebalo trajati devedeset dana. Do kraja veljače države će se suzdržati od povećanja carina i nastaviti trgovinu.

„Kina bi morala pružiti jamstva Sjedinjenim Državama kada se radi o dvije glavne teme", kaže Rajiv Biswas, glavni ekonomist za Aziju britanske konzultantske tvrtke IHS Markit. „Suficit u trgovini s SAD-om bi trebalo značajno smanjiti i također poboljšati zaštitu autorskih prava stranih tvrtki u Kini", dodaje on za DW.

S obzirom da postoje i druge sporne teme Jin Canrong smatra da je postizanje dogovora do isteka roka od devedeset dana „previše optimistično". Zamjenik direktora Instituta za međunarodne odnose na Narodnom sveučilištu u Kini međutim smatra da je moguće da se neka vrsta „mirovnog ugovora" u trgovinskom sporu održi do kraja 2019. godine. „U tom slučaju bi trenutno primirje trebalo produžiti nekoliko puta."

Smirivanju situacije ni malo nije doprinijelo to što je u SAD-u uhićena šefica financija kineskog telekomunikacijskog koncerna Huawei. „Od tada mnogi Kinezi na SAD gledaju kao na zlo", kaže Canrong. „To će negativno utjecati na bilateralne odnose."

Istovremeno SAD i druge zemlje optužuju kineske tehnološke kompanije da špijuniraju za vladu u Pekingu. „Kinezi bi morali izgraditi puno veći kapital povjerenja kako bi se nadvladalo nepovjerenje. To nije lako", kaže Rolf Langhammer iz Instituta za svjetsko gospodarstvo u Kielu. „Sumnjam da će 2019. godina u trgovinsko-političkom smislu biti bolja od 2018.", kaže on za DW.

Carine na automobile

SAD je u sporu i s Europljanima. U ožujku je uveo carine na uvoz čelika i aluminija iz Europe. Predsjednik Donald Trump više puta je prijetio i povećanjem carina za europske automobile. To prije svega zabrinjava njemačke proizvođače kao što su DaimlerBMW i Volkswagen, čiji su predstavnici početkom prosinca u izravnom razgovoru pokušali odvratiti Trumpa od toga.

Je li razgovor bio uspješan vidjet će se tijekom iduće godine. Langhammer smatra da „nije vjerojatno" povećanje carina na automobile iz EU-a. „U suprotnom uopće ne bi došlo do razgovora Trumpa s europskim automobilskim proizvođačima. Trump je pametan igrač. On puno prijeti, a onda je nakon direktnih razgovora iznenada spreman odustati od prijetnji."

Ipak je teško procijeniti kako će se situacija dalje razvijati, smatra Langhammer, zato što se Trumpovo stajalište „mijenja iz dana u dan".

Novi sporazum

S druge strane Claudia Schmucker smatra da Trump želi povećati carine na uvoz automobila. „U trgovinskom sporazumu SAD-a s Kanadom i Meksikom su predviđene kvote za uvoz automobila u SAD-u, koje zapravo imaju smisla samo ako se povećaju carine", smatra ova stručnjakinja. Zato će carine vjerojatno „biti uvedene prije ili kasnije, osim ako Trumpovi savjetnici budu u stanju dokazati da one nisu u interesu američkoga gospodarstva".

Postizanje novog sporazuma o trgovini između SAD-a, Kanade i Meksika pripada među najveće Trumpove uspjehe u 2018. godini. Nakon višedesetljetne primjene sporazuma o slobodnoj trgovini NAFTA, u rujnu je svoje susjede uspio uvjeriti da podrže novi sporazum. Zato se Europska unija nada da će SAD podržati sporazum koji obuhvaća i trgovinu automobilima.

Krajnji rok za WTO

Jedna od najvažnijih trgovinsko-političkih zadaća koje treba riješiti u novoj godini je reforma Svjetske trgovinske organizacije (WTO). Glavna sporna točka je upravo postupak rješavanja sporova. „Vremenski pritisak je tu, 2019. bi se nešto trebalo odgoditi", smatra Schmucker.

SAD blokira izbor novih sudaca u toj organizaciji i smatra da je SAD bio nepravedno tretiran u sporovima. Od ukupno sedam sudačkih mjesta, trenutno su popunjena samo tri - prema statutu je to minimum da bi uopće mogle biti donošene odluke.

Ali mandat dvoje od troje sudaca istječe krajem 2019. godine. Ako se do tada ne postigne dogovor, WTO više neće moći posredovati u trgovinskim sporovima između 164 zemlje članice.

Velika nesigurnost

Sigurno je u 2019. godini samo da će, kada je riječ o trgovini, mnogo toga ostati nesigurno. „Time se smanjuje zanimanje za dugoročne investicije", kaže Claudia Schmucker iz Njemačkog društva za vanjsku politiku. „I to se negativno odražava na gospodarski rast."

Postoji opasnost i da zbog svih tih sukoba neće biti vremena za važna pitanja budućnosti: investicijski sporazum, transfer tehnologije, digitalnu ekonomiju i trgovinu uslugama.

„Ukupna razina pregovora se prebacuje s trgovine tradicionalnom robom na ta nova područja", kaže Langhammer iz Instituta za svjetsko gospodarstvo. „I pored toga borba se i dalje vodi istim tradicionalnim instrumentima - carinama."

Piše: Andreas Becker/DW
29.12.2018. 15:01:00
    
Novi komentar
nužno
nužno

skrolaj na vrh