« Život
objavljeno prije 15 godina i 3 mjeseca
VIRTUALNA MANIPULACIJA

Avatari indirektno utječu na ponašanje

Svojim virtualnim izgledom možete promijeniti način na koji će drugi reagirati na vas, ali i način na koji vi sami razmišljate i reagirate na druge

Fotografija vijesti
Fotografija vijesti (Corbis)
Više o

Avatar film

,

virtualna stvarnost

,

manipulacija mišljenja

Iako se na njih često gleda kao na bezazleni dio digitalnih tehnologija, virtualna samo-prezentacija odnosno avatar, može i utječe na korisnikov način razmišljanja.

Istraživanje teksaškog sveučilišta iz Austina pokazalo je kako natpisi koji dolaze uz avatare mogu kod korisnika simultano potaknuti negativne ili pozitivne stavove iu misli koje nemaju veze sa samim avatarom.

U dvama odvojenim eksperimentima sudionicima su nasumično dodijeljeni tamni, svijetli ili prozirni avatari,  te oni koji su asocirali na kostime Ku Klux Klana. Nakon toga ispitanici su dobili zadatak da napišu priču o toj slici ili da odigraju partiju neke video igre s virtualnim timom te kasnije s njima rasprave o eventualno počinjenim greškama.

Svi sudionici kojima je dodijeljen taman ili Ku Klux Klanovski avatar iskazali su negativne misli i stavove tijekom komunikacije s drugim ispitanicima, a slične misli izrazili su i u pismenim zadacima.

I ranija istraživanja su pokazala da takav tip 'uniformi' ima negativan utjecaj na ljude tijekom direktne interakcije s drugima. Primjer za to je istraživanje Cornella u kojem je dokazano da sportski timovi s tamnim uniformama običavaju igrati agresivnije od onih u svijetlim. Teksaško istraživanje pokazalo je da isti principi funkcioniraju i u virtualnom svijetu.

"Kada uđete u virtualni okoliš potencijalno možete postati recimo 'Mario' ili neki drugi lik kojim upravljate. Čest je slučaj da se konotacije povezane s virtualnim likom suptilno preslikavaju na ponašanje osobe koja njime upravlja jer ju podsjeća na neke uvriježene stereotipove, na primjer da loši momci nose crno i često imaju kapuljače. Takve asocijacije 'kradomice' mijenjaju način na koji ljudi u tom trenutku razmišljaju, a time i kako se ponašaju", objašnjava Jorge Peña, profesor komunikologije koji je sudjelovao u istraživanju.

Takve se spoznaje, smatra Peña, mogu koristiti u računalnim igrama, simulatorima borbe koji su već uobičajeni u vojskama diljem svijeta, ali i u virtualnoj komunikaciji.

"Manipuliranjem izgleda avatara možete indirektno, tj. bez izazivanja sumnje u svoje namjere, promijeniti način na koji drugi gledaju na vas, odnosno način na koji će se odnositi prema vama. Tim jednostavnim potezom virtualni susret od početka možete, barem djelomično, prilagoditi svojim željama i usmjeriti ga prema vlastitom cilju ukoliko on postoji", zaključio je Peña.

11.11.2009. 20:45:43
    
Novi komentar
nužno
nužno

skrolaj na vrh