3. Bijenale industrijske umjetnosti: Ride Into the Sun – Ravno u Sunce
Organizira se u sklopu projekta Rijeka – Europska prijestolnica kulture 2020 s partnerima: Arheološki muzej Istre, Povijesni i pomorski muzej Istre, Muzej moderne i suvremene umjetnosti u Rijeci
Treće Bijenale industrijske umjetnosti najavljeno je za ljeto 2020. godine, održat će se u sklopu projekta Rijeka 2020 - Europska prijestolnica kulture i njegova dva od ukupno sedam programskih pravaca Doba moći i Dopolavoro, a otvorenje će biti krajem srpnja. Umjetnička manifestacija trajat će 2 mjeseca te će biti strukturirana u 3 geografski odvojene, ali tematski međusobno povezane izložbene cjeline: Labin s Lamparnom i susjednom, rudarskom Rašom funkcionira kao polazišna točka i svojevrsno središte Bijenala iz kojeg se razvija u druge gradove - Rijeku, Vodnjan i Pulu.
Kustosi 3. Bijenala industrijske umjetnosti (BIU 2020) su: Branka Benčić - nezavisna kustosica i umjetnička voditeljica APOTEKE - Prostora za suvremenu umjetnost u Vodnjanu, Gerald Matt - direktor Umjetničkog instituta u Beču i bivši direktor Kunsthalle Beč, Ksenija Orelj - viša kustosica u riječkom Muzeju moderne i suvremene umjetnosti te Christian Oxenius - nezavisni kustos i voditelj istraživanja u Međunarodnom udruženju bijenala (IBA - International Biennial).
Bijenale industrijske umjetnosti je manifestacija suvremenih umjetničkih praksi koju je osnovao umjetnički kolektiv Labin Art Express XXI kao eksperimentalnu platformu za realizaciju njihova fundamentalnog projekta: izgradnje futurističkog Podzemnog grada 150m ispod površine zemlje u svrhu revitalizacije bivših istarskih ugljenokopa u Labinu i Raši koja je započela ove godine rekonstrukcijom izvoznog tornja okna Podlabin - šohta.
Veliki dio umjetničkih radova producirat će se posebno za Bijenale 2020 tijekom umjetničkih rezidencija autora u ovoj i idućoj godini, a svi će radovi činiti kompleksnu konstelaciju koja se bavi propitivanjem odnosa između umjetnosti i društva, s naglaskom na povijesnoj, kulturnoj, društvenoj i političkoj specifičnosti gradova u kojima će se odvijati.
Izložba u Labinu bavit će se mogućnostima materijalizacije utopije Podzemnog grada kao prostora potencijala u doba snažnog utjecaja deindustrijalizacije. Istovremeno, izložba se odmiče od fundamentalne kritike utopije kao totalitarističke vizije koja stoji nasuprot "stvarnosti" svijeta u kojemu je različitost ključni faktor očuvanja života.
Izložba u Puli bavit će se odnosom politike i estetike, antičkim naslijeđem grada i turizmom, položajem filmske industrije kao aparatusa moći, kao i deindustrijalizacijom u vidu propale brodograđevne industrije. Gašenje brodogradilišta i neminovni pokušaj njegove "prekvalifikacije" u primarno turističku destinaciju, odnosno problem nestajanja rada i proizvodnje, čvrsto povezuje Pulu s Rijekom gdje izložba u MMSU-u ima za cilj prikazati alternativne koncepte i modele rada u doba tranzicije industrijskog u informatičko društvo, poput pobune protiv imperativa prekomjernog rada i neprekidnog natjecanja kroz prakticiranje slobodnog vremena, inercije, odugovlačenja i apstinencije od rada.
Naziv Bijenala 2020 Ride Into the Sun - Ravno u Sunce, preuzet od istoimene pjesme legendarnih njujorških glazbenika Velvet Underground, utjelovljuje imanentnu težnju za boljim svijetom i životom koja se može završiti ugodnim snom o suncem obasjanoj Arkadiji, miroljubivom i prosperitetnom društvu idiličnog života ili noćnom morom paklenog svijeta prepunog ljudskih i prirodnih katastrofa. Stoga, ovo Bijenale ne podupire ideju "podzemlja" u ideološkom smislu, kao alternativu "nebesima", već podupire stvarnu, fizičku formu istraženog životnog prostora, kojemu, paradoksalno, posvećujemo daleko manje pažnje nego nepoznatom svemiru. U ovom trenutku velike društvene regresije koja obilježava europski i širi internacionalni kontekst, 3. Bijenale industrijske umjetnosti otvara pozicije promišljanja novih horizonata koji će nadrasti atmosferu fragmentacije i osjećaj gubitka nade.
Novi komentar