Radikalni film Bernarda Bertoluccija u kinu Tuškanac
U zagrebačkom kinu Tuškanac od 15. do 23. ožujka traje retrospektiva redatelja i scenarista Bernarda Bertoluccija koju čini dvanaest filmova
U drugoj polovici ožujka kino Tuškanac, u suradnji s Talijanskim institutom za kulturu i Veleposlanstvom Talijanske Republike u Republici Hrvatskoj, donosi program pod nazivom Radikalni film Bernarda Bertoluccija, u sklopu kojega će biti prikazano dvanaest filmova nastalih u razdoblju 1962.-2003.
Program otvara remek-djelo Konformist (1970), izuzetno uspjela adaptacije romana Alberta Moravije. Riječ je o jednom od najutjecajnijih filmova svog vremena kojeg je sam Bertolucci opisao kao metaforički prikaz svog odnosa sa Jean-Luc Godardom. Fascinantnu fotografiju potpisuje Vittorio Storaro, a u glavnoj je ulozi izvrsni Jean-Louis Trintignant.
Pustolovna drama Čaj u Sahari (1990) s Johnom Malkovichem i Debrom Winger nagrađena je Zlatnim globusom za najbolju izvornu glazbu (Ryuichi Sakamoto) i nagradom BAFTA za najbolju fotografiju (Vittorio Storaro). Riječ je o iznadprosječno uspjelom ostvarenju koje na intrigantan i provokativan način propituje prirodu ljubavnog i egzistencijalnog odnosa dviju osoba.
Strategija pauka (1970) adaptacija je pripovijesti Jorgea Luisa Borgesa u kojoj Bertolucci iznimno spretno i pomno filmsku priču konstruira na dvije vremenske razine. Premijerno prikazan na venecijanskoj Mostri, film se vrlo brzo prometnuo u jednog od najistaknutijih predstavnika politički angažiranog filma.
Publika će moći pogledati i Bertoluccijev debitantski dugometražni redateljski projekt Smrt (1962), kojeg je snimio u dobi od svega 21 godine. Scenarij je prema vlastitoj priči nepotpisan sukreirao Pier Paolo Pasolini koji je bio ključan za realizaciju filma i Bertoluccijev redateljski angažman, a film je nakon premijere dočekan vrlo povoljnim kritikama.
Na programu kina Tuškanac je i nagrađivana povijesna drama Posljednji kineski car (1987), prvi dugometražni film za koji su producenti uspjeli od kineskih vlasti isposlovati dozvolu za snimanje u Zabranjenom gradu u Pekingu. Posrijedi je po mnogočemu impresivno ostvarenje, fotografija Vittorija Storara i ovdje je maestralna, a film gledatelje osvaja vizualnom raskoši.
Jedan od najpoznatijih naslova retrospektive je Posljednji tango u Parizu (1972), izuzetno uspjela, ali i kontroverzna drama za koju se desetljećima kasnije otkrilo da je tijekom snimanja došlo do seksualnog zlostavljanja Marie Schneider koja se uz Marlona Branda pojavila u glavnoj ulozi. Posljednje scene filma napisala je Agnès Varda, utemeljivši ih na smrti Jima Morrisona u Parizu.
Program donosi i dramu Zavodljiva ljepota (1996), nagrađenu talijanskim Zlatnim globusom za najbolju fotografiju. U ovom efektno estetiziranom, vizualno dojmljivom i suptilno erotiziranom djelu glavnu žensku ulogu tumači Liv Tyler, dok se među brojnim sporednim glumcima ističe sjajni Jeremy Irons.
Drama Opsada (1998) ostvarenje je škrtih dijaloga s fokusom na rađanju romantičnog odnosa među dvjema osobama različitih rasnih, etničkih i socijalnih zaleđa. Djelo bogate vizualnosti i efektnih stilizacija gledatelje osvaja i suptilnom karakterizacijom dvoje središnjih likova koje tumače Thandie Newton i David Thewlis.
Dvadeseto stoljeće (1976) je epska povijesna drama u kojoj je Bertolucci sažeo čitavu talijansku povijest prve polovice 20. stoljeća te na slojevit način predočio klasne i socijalne odnose u talijanskom društvu tog vremena. Glumačku postavu predvode izvrsni Robert de Niro i Gérard Depardieu, a tu su i Burt Lancaster, Alida Valli, Sterling Hayden, Donald Sutherland i mnogi drugi.
U provokativnoj drami Mjesec (1979), umješno balansirajući na granici između grčke tragedije i opere, Bertolucci mitološku strukturu incesta koristi za naglašavanje kontrasta umjetnosti i života, oslanjajući se na glumačke nastupe Jill Clayburgh i debitanta Matthewa Barryja, a ističu se i dojmljiva fotografija Vittorija Storara te sjajna glazba Ennija Morriconea.
Drugi redateljev dugometražni projekt Prije revolucije (1964), ostvarenje je nadahnuto glasovitim Stendhalovim romanom Parmski kartuzijanski samostan te realizirano pod snažnim utjecajem francuskog novog vala. Film je od inozemne kritike dočekan pohvalama, a u njemu je Bertolucci izuzetno vješto predočio narastajući generacijski jaz u talijanskom društvu onog vremena.
Drama Sanjari (2003) odlikuje se izrazitom provokativnošću. U filmu su uvjerljive glumačke interpretacije ostvarili Eva Green, Michael Pitt i Louis Garrel, a prilično vješto povezujući tematiziranje ljubavi, seksa, filmske umjetnosti i revolucije, Bertolucci je iznova demonstrirao svoj redateljski dar.
Portreti: Radikalni film Bernarda Bertoluccija
Ponedjeljak, 15.03.
19:00 Konformist / Il conformista (1970), 113'
Utorak, 16.03.
19:00 Čaj u Sahari / The Sheltering Sky (1990), 138'
Srijeda, 17.03.
19:00 Strategija pauka / Strategia del ragno (1970), 100'
21:00 Smrt / La commare secca (1962), 93'
Četvrtak, 18.03.
19:00 Posljednji car / The Last Emperor (1987), 163'
Petak, 19.03.
19:00 Posljednji tango u Parizu / Ultimo tango a Parigi (1972), 129'
Subota, 20.03.
19:00 Zavodljiva ljepota / Stealing Beauty (1996), 118'
21:00 Opsada / Besieged (1998), 93'
Nedjelja, 21.03.
17:00 Dvadeseto stoljeće / Novecento (1976), 317'
Ponedjeljak, 22.03.
19:00 Mjesec / La luna (1979), 142'
Utorak, 23.03.
19:00 Prije revolucije / Prima della rivoluzione (1964), 111'
21:00 Sanjari / The Dreamers (2003), 115'
Svi filmovi imaju hrvatske podnaslove.
Cijena ulaznice 25 kuna.
Novi komentar