« Znanost
objavljeno prije 6 godina i 3 mjeseca
JESTE LI ZNALI?

Po prvi puta otkriveni planeti izvan naše galaksije

Po prvi puta potvrđeno je postojanje planetima sličnih objekata izvan Mliječne staze. Oni se nalaze milijardama svjetlosnih godina dalje od Zemlje i plutaju svemirom bez svojih zvijezda.

Otkrivena galaksija nalazi se na udaljenosti od 3.8 milijardi svjetlosnih godina (University of Oklahoma)

egzoplaneti

galaksija

planete

Cijelih 26 godina nakon što smo po prvi puta locirali planete izvan Sunčevog sustava, napravili smo korak dalje.

Kako bi "pogledali" izvan naše galaksije, profesori Xinyu Dai i dr. Eduardo Guerras sa sveučilišta u Oklahomi koristili su proučavanje svemira pomoću "mikroleća" koje se bazira na efektu koji gravitacija ima na svjetlo. Masivan objekt na ispravnome mjestu usmjerava svjetlo s drugog udaljenog predmeta, to jest, ponaša se kao leća.

Galaksije i planeti do kojih inače nikada ne bismo mogli doprijeti teleskopima, proučavali su se uz pomoć gravitacijskih leća formiranih od ogromnih galaksija. Mikroleće, kao što govori i samo njihovo ime, su manje, i nastaju kada zvijezde i njihovi planeti prijeđu pokraj udaljenijeg objekta. Leća koju stvori zvijezda napravi udubinu u svjetlu, a ona je dovoljno velika da ju mi možemo zamijetiti, pa stoga privlači pažnju na mnogo manje udubine koje su uzorkovali planeti prije ili poslije nje.

Uz pomoć mikroleća otkriven je planet s masom kakvu ima Uran, udaljen 25 000 svjetlosnih godina. Dai i Guerras zasjenili su to otkriće otkrivši skup planeta u galaksiji udaljenoj 3.8 milijardi svjetlosnih godina.

Galaksija se nalazi na pola puta između nas i kvazara RXJ 1331-1231.

Njezina gravitacija stvara leće čiji efekt varira s pomicanjem objekta unutar nje. Ispitivanje spektra svjetla iz kvazara dokazuje da je leća načinjena od milijuna individualnih objekata koji se pomiču jedan prema drugome.

Kad su Dai i Guerres stvorili model koji prikazuje na koji bi se način leće trebale ponašati da se galaksije sastoje samo od zvijezda, model nije odgovarao onome što su vidjeli. Promatrajući s udaljenosti, planeti u blizini zvijezda pridodavali su svojojm masom njihovoj kako bi se postigao efek leća.

Zajednička masa tih objekata (koji sliče planetima) u galaksiji jednaka je 0.001% mase zvijezda, što znači da ih postoji na tisuće manjih ili stotine većih oko svake zvijezde.

"Nema šanse da te objekte uspijemo direktno promatrati", rekao je Guerras. "No, možemo ih proučavati, biti sigurni u njihovo postojanje i stvoriti pretpostavke o njihovoj masi."

A to znači da oni definitivno postoje.

Piše: Andrea Holi