« Znanost
objavljeno prije 4 godine i 1 mjesec

Lubanja najmanjeg dinosaura očuvana u jantaru

Vrlo cool otkriće
Vrlo cool otkriće (Arhiva)

dinosauri

jantar

Lubanja najmanjeg do sada nepoznatog dinosaura, koji nalikuje ptici, pronađena je očuvana u 99 milijuna godina starom jantaru.

Glava bića manjeg od najmanjih današnjih kolibrića veličine je nokta, a u čeljustima su zubi koji nalikuju zupcima pile, oči su izbuljene poput onih u guštera.

Unatoč minijaturnom stasu životinja je vjerojatno bila grabežljivac.

Znanstvenici kažu da je fosil, nazvan Oculudentavis, najmanji do sada pronađeni dinosaur.

"Kad sam prvi put vidio primjerak, bio sam pod velikim dojmom. Doista nikad nisam vidio tako nešto", kaže za CNN Jingmai O'Connor, profesor iz Kineske akademije znanosti u Pekingu i suradnik prirodoslovnog muzeja u Los Angelesu.

"U čeljusti je više od stotinu zuba. Čudne oči izviruju gledajući u stranu. Danas ne postoji ništa živo poput toga".

Ljudi o dinosaurima misle kao o velikim stvorovima, no otkriće ove lubanje i neka druga otkrića u jantaru sugeriraju da je život u vrijeme dinosaura bio raznolikiji i da je bilo mnogo majušnih dinosaura čiji fosilni ostaci još nisu otkriveni.

"Jedna od ključnih poruka ove studije je da nam, moguće, nedostaje veliki dio ekosustava dinosaura", kaže Lars Schmitz, profesor biologije iz koledža Scripps u Kaliforniji koji je uz O'Connora autor rada objavljenog u srijedu u časopisu Nature.

"Ne znamo mnogo toga o malenim stvarima iz razdoblja dinosaura".

U naslagama poput gline, mulja ili pijeska mogu biti uništeni fosilni ostaci malih životinja no u jantaru koji je rezultat smola s četinjača ostaju sačuvani trodimenzionalni ostaci.

"Kad imate životinju očuvanu u jantaru izgleda kao da je uginula jučer- svo meko tkivo je na mjestu, zarobljeno u tom malenom prozoru u drevna vremena", kaže O'Connor.

Prvi kostur dinosaura pronađen je sačuvan u jantaru 2016.

Kineski paleontolog Lida Xing otkrio je nevjerojatni primjerak dinosaurova repa u jantaru na tržnici jantara na sjeveru Mianmara. Od tada niže otkrića na putovanjima po Mianmaru i pograničnom području s Kinom svaka dva mjeseca.

"Mislim da raznovrsnost dinosaura prelazi granice naše mašte. Ranije smo otkrli otisak stopala dinosaura dug jedan centimetar i mislio sam da je to najmanji dinosaaur. Sve dok nismo otkrili Oculudentavisa" kaže Xing.

Xing je kazao da je komad jantara kupila u Mianmaru punica direktora jantarnog muzeja na jugozapadu Kine.

Komad je doniran znanstvenicima.

Bogate naslage jantara u Mianmaru važan su izvor novih otkrića o biljkama, insektima i gljivicama te u zadnje vrijeme i o dinosaurima, kaže David Grimaldi, kustos iz američkog Prirodoslovnog muzeja.

Malena ptica-dinosaur baca svjetlo na to kako su ptice koje su se razvile od dinosaura razvijale te se čini sa su postigle mali stas mnogo brže nego što se ranije vjerovalo.

Znanstvenici vjeruju da se Oculudentavis hranio malim insektima i vjeruju da je bio pokriven perjem.

Njegove oči posebno su neobične, navodi se u studiji u kojoj se procjenjuje da je imao dobar vid.

13.03.2020. 11:29:00