Lokalni mediji u Hrvatskoj u raljama lokalnih proračuna
Lokalni mediji u Hrvatskoj su česti izloženi samovolji lokalnih moćnika - oni utječu na raspodjelu novca. Hrvatsko novinarsko društvo traži načine financiranja koji bi jamčio neovisnost lokalnih medija
Novinari, bračni par Dijana i Nikica Puhalo, dvadeset i pet godina su godina živjeli u Zagrebu. Radili su u Hanza Medji, najvećoj izdavačkoj kući u Hrvatskoj, uglavnom na rukovodećim funkcijama. Prošle su godine odlučili dati otkaz, preseliti se u Daruvar i pokrenuti vlastiti portal - MojPortal.hr. „Osnovna ideja bila je osvježiti medijski prostor, unijeti novitete u načinu rada te informirati i inspirirati. Kada kažemo inspirirati, govorimo o pričama o ljudima koji ovaj kraj svojim radom mijenjanju nabolje, stvaraju dodatnu vrijednost, a nisu povezani s politikom", kaže za DW Nikica Puhalo.
Mnogi ljudi su im u početku apatično govorili kako se malom gradu ništa ne događa i kako je taj kraj crna rupa. Znali su da to nije istina i unatoč svim poteškoćama koje parte lokalne medije bili su uvjereni da će uspjeti. „Svojim radom smo u proteklih pet mjeseci pokazali kako se ovdje događaju i mnoge sjajne stvari. Čitatelji su prepoznali naš rad i jako im je drago što postojimo, često nam govore da smo im uljepšali svakodnevicu", dodaje Dijana Puhalo.
Ovisni o javnom novcu
Znajući da su mediji ovisni o javnom novcu osmisli su plan financijske neovisnosti i duboku vjeruju da će u tome uspjeti. „U ovom trenutku najvećim dijelom financiramo se novcem poreznih obveznika, a dijelom kroz oglašavanje. Upravo zbog novca poreznih obveznika nam je izuzetno važno da je naš medijski prostor dostupan svima i to je ono zbog čega nas naši čitatelji cijene. Ne možemo reći da smo neovisni, ali zato možemo reći da smo neutralni. Ljudi nam poručuju da iz našeg rada vide kako nikome ne držimo ljestve", govore naši sugovornici.
Nikica Puhalo smatra da bi se zakonski trebala odrediti količina novca koju bi svaka jedinca lokalne samouprave trebala odvajala za sve medije bez obzira na tko je na vlasti i ljuti li se netko od političara na medij ili ne. Za funkcioniranje lokalnih medija i za neovisnost se moraju izboriti ljudi koji medije stvaraju. Daruvarski MojPortal.hr za sada uspijeva zadržati neutralnost, ali mnogim javnim lokalnim medijima to ne polazi za rukom.
Utjecaj lokalnih moćnika
Istraživanje Hrvatskog novinarskog društva su pokazala snažan utjecaj lokalnih moćnika na uređivačku i kadrovsku politiku i izravno miješanje u odabir tema koje će mediji obrađivati. „Na večerama se odlučuje o kome i čemu će se pisati, a o kome ili čemu neće. Tamo se odlučuje i o sudbinama novinara koji se miču s neke bitne teme ili rubrike, a na koncu, dijele se i otkazi. Zato smo pokrenuli kampanju 'Lokalni mediji građanima, a ne šerifima' želimo upozoriti na probleme lokalnih medija i na nužnost definiranja novih modela za funkcioniranje i financiranje", ističe predsjednik Hrvatskog novinarskog društva Hrvoje Zovko.
Tipičan primjer snažnog utjecaja lokalnog centra moći na javni lokalni servis u Virovitici je činjenica da oporbeni gradski vijećnici četiri godine nisu gostovali u programu lokalnog radija. „Nama su vrata tamo zatvorena, ne zove nas se u emisije, ne pita za mišljenje. Ključevi slobode medija u rukama su samo jednog čovjeka - gradonačelnika koji je ujedno i predsjednik Skupštine lokalnog medija. Sva Sreća da u gardu postoji Gradski radio u privatnom vlasništvu putem kojeg ipak možemo poslati svoje poruke", kaže vijećnik Siniša Prpić (HSDP).
Dugogodišnji urednik Podravskog lista, a danas vlasnik portala Danica.hr, Robert Mihaljević tvrdi da medijski slika u Koprivnici nije bila nikad gora, prije svega zbog teške strukturne krize kroz koju prolazi cijela branša i njezine potpune financijske ovisnosti o političkim centrima moći.
„Mediji u Koprivnici danas su uglavnom 'uškopljeni' i zapravo se tu teško može govoriti o medijima u klasičnom smislu riječi. Umjesto novinarstva, imamo biltenstvo. Lokalni mediji žive i preživljavaju od političkog novca koji se transferira kroz proračune koje kontroliraju lokalne vlasti. Politika, kao u svugdje u Hrvatskoj, time kupuje mir i lojalnost.
Specifikum Koprivnice je što je najvažnija poluga u tome Podravka koja je također pod izravnim patronatom politike. Tako je već desetljećima. Podravka, dakle, poslovno surađuje i oglašava se u velikoj većini medija u županiji - čak i u portalima s mizernom čitanošću - ali ne i tamo gdje ponekad objave neki tekst koji im nije po volji", kaže Mihaljević.
Kad te župan ne voli
On je prije dvije godine pokrenuo vlastiti portal. Oslonjen je prije svega, na pomoć partnera i oglašivača izvan dosega politike. Surađuje s Gradom Koprivnicom, ali većina medija dobiva osjetno više novca. Jedini je županijski medij kojeg županijske vlasti obilaze u širokom luku. „Ne žalimo se, samo razotkrivamo stanje u kojem djeluju lokalni mediji koji se usude napisati da je župan kupio novi službeni auto ili da je lokalni nogometni savez nove poslovne prostore kupio od saborskog zastupnika HDZ-a ili da je Podravka isplatila masne bonuse svojim menadžerima", govori Mihaljević.
On kaže da mu je od početka bilo jasno da zbog otvorene i beskompromisne uređivačke politike ne može račuati na potporu velikih lokalnih oglašivača premreženih politikom, pa se od početka tako i ponašao. „Moj poslovni model je u startu bio čvrsta kontrola i minimiziranje svih troškova te rast čitanosti. Danas mogu reći da sam uspio. Sačuvao sam neovisnost, što mi je bilo jedino važno. Onog časa kad toga ne bude, ja se ovim poslom više neću baviti", kaže Mihaljević.
Hrvoje Zovko iz Hrvatskog novinarskog društva smatra da bi se problem mogao riješiti formiranjem javnog fonda putem kojeg bi svaka jedinca lokalne samouprave mogla transparentno, sukladno jasnim i preciznim kriterijima, financirati lokalne medije. „O tome bi odlučivale neovisne komisije sastavljene od stručnjaka koji bi ocjenjivali medijske sadržaje i koji bi jamčili da netko tko piše kritično na sljedećem natječaju neće biti uskraćen za novac", predlože Zovko.
Novi komentar