« Biznis
objavljeno prije 2 mjeseca i 8 dana
NOVOSTI

Hrvatski FMCG sektor porastao gotovo 6 posto

FMCG industrija u Hrvatskoj zabilježila je rast vrijednosti od 5,9 % u drugom tromjesečju 2024. u odnosu na isto razdoblje prošle godine

Dobre brojke...
Dobre brojke... (Arhiva)
Više o

rast

,

FMCG industrija

Potrošači u Adriatik regiji postaju opušteniji u 2024. godini što se očituje u njihovoj spremnosti da plate više za kvalitetu jer je svijest o cijenama znatno pala u odnosu na prethodnu godinu. Nadalje, velik dio kupaca kupuje mimo svojih početnih namjera. Iako se velika većina planira kupovinu namirnica, 6 od 10 njih na kraju kupi dodatne artikle, kaže se u najnovijoj analizi State of the Nation Q2 2024 koju je objavila analitička kuća NIQ.

Analiza "NIQ Shopper Trends" pokazala je također kako se u 2024. ekonomija Adriatik tržišta stabilizirala, inflacija je usporena, a potrošnja stanovništva se povećala. Zanimljivo je da je u drugom kvartalu rast cijena unutar FMCG sektora bio znatno niži u odnosu na isto razdoblje prošle godine. Posljedično, ovaj trend doveo je do povećanja rasta količina.

"Unatoč složenom učinku inflacije na potrošače, evidentno je da je inflacijski pritisak sada značajno usporen, a potrošnja cvjeta. Zemlje Adriatik regije bilježe brže stope rasta količinske potrošnje u usporedbi s istočnom Europom. Možemo očekivati da će se ovaj pozitivan trend nastaviti kako se ekonomski izgledi poboljšavaju, tako i potrošnja potrošača", komentirao je Miroslav Tasić, generalni direktor NIQ-a za Adriatik regiju, rezultate istraživanja.

Promocije i dalje imaju presudan utjecaj na ponašanje potrošača i značajno utječu na tržišne trendove u 2024. Na svim Adriatik tržištima važnost promotivnih kupnji porasla je u tekućoj 2024. godini u usporedbi s 2023. U Sloveniji su kupnje potaknute promocijom u 2024. činile 27 %, u Hrvatskoj 30 %, dok je u Srbiji promotivni doprinos bio još puno veći, 38 %.

"To, međutim, ne znači da su potrošači manje osjetljivi na cijene, nisu zaboravili pritisak povećanja cijena s kojim su se suočavali u posljednje dvije godine. Potrošači su sada iskusniji, obrazovaniji i naučili su nova ponašanja i usvojili nove marke, dakle navike. Potraga za promocijama, sudjelovanje u programima vjernosti, rigorozniji odabir kanala i prihvaćanje privatnih robnih marki trendovi su koji će poduprijeti daljnji rast potrošnje", zaključuje Tasić.

FMCG INDUSTRIJA U HRVATSKOJ

FMCG industrija u Hrvatskoj zabilježila je rast vrijednosti od 5,9 % u drugom tromjesečju 2024. u odnosu na isto razdoblje prošle godine. Iako je još uvijek pretežno potaknut povećanjem cijena od 4,7 %, dodatno dolazi od rasta količine (1,1 %). Stopa rasta Hrvatske je pozitivna, ali niža nego što je bila u posljednja tri kvartala.

Sljedeće kategorije prehrane zabilježile su najveću vrijednosnu prodaju tijekom drugog tromjesečja 2024. godine: ohlađeno svježe meso, pivo, gotovi mesni proizvodi, sir i sladoled. Sve ove kategorije bilježe količinski rast u 2024. godini u odnosu na isto tromjesečje prošle godine, pri čemu jedino gotovi mesni proizvodi bilježe količinski pad, a ujedno je u ovoj kategoriji zabilježen najveći cjenovni rast od 9% u odnosu na prošlu godinu.

Unutar neprehrambenih kategorija u drugom tromjesečju 2024. vrijednosno su se istaknuli deterdženti za rublje, toaletni papir, dezodoransi, sredstva za čišćenje kućanstva i kuhinjski papirnati ručnici. Od navedenih kategorija, svaka kategorija bilježi pozitivan količinski rast osim kuhinjskih papirnatih ručnika. Najveći rast cijena od 13 % zabilježen je u drugom tromjesečju 2024. u odnosu na drugo tromjesečje 2023. kod deterdženata.

Svi su kanali doživjeli rast vrijednosti u zadnjih godinu dana zaključno s lipnjem 2024. u usporedbi s istim razdobljem prošle godine. Convenience kanal je zabilježio značajan rast od 27,1 %, dok su hipermarketi imali najniže stope rasta od 8,8 %. Dodatno, male i velike trgovine mješovitom robom i kiosci smanjuju broj prodajnih mjesta za 2 % u 2024. u odnosu na 2023. godinu.

U zadnjih 12 mjeseci zaključno s lipnjem 2024., prvih 5 proizvođača zabilježilo je sporiju stopu rasta vrijednosti od 7,3 % u usporedbi s cjelokupnom FMCG industrijom, koja je porasla za 12,7 % tijekom istog razdoblja. Proizvodi privatnih robnih marki slijede sličan trend, sa stopom rasta od 9,7 %. Privatne robne marke činile su 20,3 % tržišnog udjela u Hrvatskoj u zadnjih 12 mjeseci zaključno s lipnjem 2024. Nasuprot tome, drugi proizvođači generiraju rast FMCG-a višom stopom rasta od prosjeka industrije.

Štoviše, tržište tehnologije i trajnih dobara u Hrvatskoj bilježi rast vrijednosti od 12,3 % u zadnjih 12 mjeseci. Najveći rast zabilježen je u sektoru malih kućanskih aparata od 20,6 %. Tržište je bilo pod velikim utjecajem sportskih natjecanja u drugom tromjesečju 2024., što je utjecalo na trend rasta prodaje televizora, koji su nadmašili tržišni trend i pridonijeli ukupnom porastu tržišta T&D za 12,5 % u prošlom tromjesečju.

Top 5 brendova, koji predstavljaju 63 % tržišta, bilježe slabiji rast od prosjeka tržišta dok iznadprosječni rast tržišta bilježe Top 10-15 brendovi koji dosežu 9 % vrijednosnog tržišnog udjela. Rast cijena je usporen u 2024. Kanal maloprodaje raste u zadnjih 12 mjeseci, dok je zbog visokog doprinosa rasta vrijednosti prodaje televizora najveći rast u drugom tromjesečju 2024. zabilježio kanal koji se bavi prodajom isključivo elektronskih uređaja.

TRŽIŠTE SRBIJE

U Srbiji je u drugom tromjesečju 2024. u odnosu na drugo tromjesečje 2023. ukupna prodaja robe široke potrošnje porasla za 9,0 % u vrijednosti zahvaljujući povećanju volumena (6,1 %) i jedinične vrijednosti (2,9 %), pokazujući nastavak i pozitivan trend povećane potrošnje. U skladu s usporavanjem inflacije početkom ove godine, došlo je do zamjetne promjene u kupovnom ponašanju potrošača, pri čemu su kategorije koje nisu neophodne bilježile najveći rast u FMCG sektoru. Glavne kategorije koje su imale najveći rast količine u FMCG-u uključuju neesencijalne kategorije kao što su maramice za hvatanje boja rublja, vlažni toaletni papir, rum, energetska pića i tonici za lice.

Najbolje rangirane kategorije prehrane prema njihovoj prodajnoj vrijednosti tijekom drugog tromjesečja 2024. su alkoholno pivo, bezalkoholna pića, sladoled, ohlađeni mesni proizvodi-spremni za konzumaciju i mljevena kava (ne instant). Od navedenih kategorija sladoled je najviše porastao u drugom kvartalu 2024. godine, 32 % vrijednosno, potaknut isključivo količinskim rastom od 32 %. Najveći rast cijena od navedenih kategorija zabilježen je kod bezalkoholnih pića od 9 %.

Unutar neprehrambenih kategorija u drugom tromjesečju 2024. kao vrijednosno najprodavaniji izdvajaju se deterdženti za pranje rublja, toaletni papir, omekšivači rublja, jednokratne dječje pelene i dezodoransi u odnosu na isto tromjesečje prošle godine. Dezodoransi su zabilježili najveći količinski rast od 11 %. Najveći rast cijena u drugom tromjesečju 2024. u odnosu na drugo tromjesečje 2023. zabilježen je kod deterdženata od 9 %. Od navedenih kategorija neprehrane toaletni papir je jedina kategorija s padom cijene od 12 %.

Svi tipovi kanala bilježe rast vrijednosti u Srbiji u zadnjih 12 mjeseci zaključno s lipnjem 2024. Najveći rast vrijednosne prodaje zabilježio je kanal diskontera, 13,3 %.

FMCG industrija prolazi kroz značajan rast vrijednosti od 9 % u drugom tromjesečju 2024. u usporedbi s istim razdobljem prošle godine. Top 5 proizvođača bilježi brži tempo rasta od 17,6 %, što potiče rast FMCG industrije, budući da su drugi proizvođači zabilježili nižu stopu rasta od cijele FMCG industrije. Privatne robne marke (PL) pokazuju sporiju stopu rasta u prvim kvartalima 2024. nego u 2023., s 8,1 %. U Srbiji privatne robne marke drže tržišni udio od 13,5 %.

S druge strane, sektor tehnologije i trajnih dobara u Srbiji bilježi rast od 5,1 % u vrijednosti u zadnjih godinu dana. Najveći rast zabilježen je u sektoru Telekoma od 23,2 %. Tržište je bilo pod utjecajem sportskih natjecanja u drugom tromjesečju 2024., što je utjecalo na veću prodaju televizora koja je porasla za 10 %, no na razini zadnjih 12 mjeseci grupa proizvoda je negativna. Trend cijena je negativan u zadnja četiri tromjesečja.

Prvih 10 brendova pokriva 65 % tržišta i bilježe slabije rezultate u odnosu na tržišne trendove. Iznad tržišnih prosjeka rastu brendovi koji ne ulaze u top 10 rangiranih po vrijednosti. Kanal maloprodaje značajno raste u zadnjih 12 mjeseci unatoč negativnom trendu u trećem tromjesečju 2024. godine dok je maloprodaja električne opreme vratila pozitivan rezultat u 2024. godini.

TRŽIŠTE SLOVENIJE

Slovenija ima manji nominalni rast FMCG industrije od ostalih navedenih zemalja Adriatik regije. Nominalni rast u drugom tromjesečju 2024. u odnosu na isto razdoblje prošle godine iznosio je 0,7 %. Pozitivan količinski rast u drugom tromjesečju 2024. (1,1 %) nastavak je trenda količinskog oporavka Adriatik tržišta. Stopa količinskog rasta Slovenije je pozitivna, ali niža nego u posljednja tri kvartala. U usporedbi sa Srbijom i Hrvatskom, gdje cijene još uvijek rastu, Slovenija bilježi drugačiji trend s padom cijena (-0,4 %) u drugom tromjesečju 2024. u odnosu na drugo tromjesečje 2023.

Sljedeće prehrambene kategorije zabilježile su najveću vrijednosnu prodaju u Sloveniji u drugom tromjesečju 2024.: pivo, ohlađeni mesni proizvodi, rashlađeno pakirano svježe meso, sirevi i čokoladni proizvodi. Od svih navedenih kategorija količinski pad bilježe rashlađeni mesni proizvodi (-4,0 %) i čokoladni proizvodi (-14,4 %). Najveći rast cijena zabilježili su čokoladni proizvodi (6,6 %), dok su sirevi zabilježili pad cijena (-3,9 %).

Unutar neprehrambenih kategorija u drugom tromjesečju 2024., papirnata konfekcija, deterdženti za rublje, proizvodi za pranje posuđa, dezodoransi i proizvodi za njegu lica su najbolje rangirane kategorije po prodajnoj vrijednosti. Među njima dezodoransi bilježe najveći količinski rast od 8 % u drugom tromjesečju 2024. u odnosu na drugo tromjesečje 2023., a slijede ih ostale navedene kategorije, dok jedino deterdženti imaju količinski pad od -1 %. Istovremeno, najveći rast cijena među ovim kategorijama zabilježili su proizvodi za njegu lica (4 %), dok su pad cijena zabilježili proizvodi papirnate konfekcije (-7,7 %) i proizvodi za pranje posuđa (-1,7 %).

Svi kanali bilježe rast vrijednosti u Sloveniji u drugom tromjesečju 2024. Najviše se ističu drogerije sa stopom rasta vrijednosti od 6,2 % u odnosu na isto razdoblje prošle godine, dok su istovremeno manji formati (trgovine mješovitom robom i kiosci) zabilježili pad.

Udio privatnih robnih marki u Sloveniji iznosi 36,2 %, što je najviše među Adriatik tržištima, te je u stalnom porastu sa stopom rasta od 5,1 %. Prvih 5 proizvođača pokazalo je nižu stopu rasta vrijednosti (5,1 %) u usporedbi s cjelokupnom FMCG industrijom (6,5 %) tijekom zadnjih 12 mjeseci zaključno s lipnjem 2024.

Istodobno, vrijednost tržišta industrije tehnologije i trajnih dobara u Sloveniji raste za 3,4 % u zadnjih 12 mjeseci. Dok je prvo tromjesečje 2024. bilo prilično na istoj razini u usporedbi s prvim tromjesečjem 2023., rast od 6 % u vrijednosti je zabilježen u drugom tromjesečju 2024.

Najveći uzlet ovog trenda došao je od povećanja vrijednosti prodaje televizora koji su bili "tražena kategorija" zbog važnih događaja ovog ljeta, Olimpijskih igara i Eura 2024.

Rast cijena usporava, ali glavni kućanski uređaji i dalje pokazuju zdrav rast vrijednosti, koji dolazi iz svih praćenih kategorija osim zamrzivača, koji još uvijek pate od prezasićenosti iz vremena COVID-a. Inovacije u usisavačima pokreću rast ove kategorije što zauzvrat donosi rast vrijednosti cijelom odjelu malih kućanskih aparata.

Slovensko tržište je vrlo homogeno jer prvih 5 brendova predstavlja 70 % tržišta panela, ali rastu sporije od tržišta u zadnjih 12 mjeseci 2024. godine. Iako je trend vrijednosti za online prodaju negativan u zadnjih 12 mjeseci, ovaj trend se preokreće jer smo vidjeli povratak skromnog rasta ovog kanala u drugom tromjesečju 2024.

18.09.2024. 11:18:00
    
Novi komentar
nužno
nužno

skrolaj na vrh