« Znanost
objavljeno prije 3 godine i 1 mjesec
ZANIMLJIVO

Britanski znanstvenici otkrili klorovodik na Marsu

Dvojica britanskih znanstvenika otkrila su vodeno isparavanje u atmosferi Marsa što je novi prilog tezi da je na crvenom planetu nekoć postojao život

Što se traži?
Što se traži? (Arhiva)

Mars

voda

klorovodik

Znanstvenici se uglavnom slažu da je Mars u prošlosti obilovao tekućom vodom, s jezerima i rijekama. Danas je sva voda crvenog planeta uglavnom zarobljena u ledenim kalotama ispod površine.

Međutim, nova studija koju su u časopisu Science Advances objavili britanski znanstvenici sveučilišta Open University, sugerira da se dio te vode ispušta u obliku klorovodika u Marsovu atmosferu.

Otkriće je ostvareno zahvaljujući malenom uređaju NOMAD - koji je učvršćen na sondi ExoMars Europske svemirske agencije (ESA) i ruskog Roskozmosa, a koji mjeri svjetlost što prolazi kroz Marsovu atmosferu.

Zajednički rusko-europski projekt ExoMars-2016 prvi je put otkrio klorovodik u atmosferi crvenog planeta ukazujući na nepoznate kemijske procese, priopćila je u četvrtak ruska svemirska agencija Roskosmos.

- Instrument NOMAD temeljito mijenja naše shvaćanje evolucije vode na Marsu, kaže doktor Manish Patel, jedan od autora studije.

Instrument pruža dosad neviđeno saznanje o izotopima vode u atmosferi Marsa ovisno o vremenu i njihovoj lokalizaciji na planetu i to je ključan element za razumijevanje kako je Mars s vremenom izgubio svoju vodu i posljedično tome prestao biti planet na kojem je moguć život, smatraju znanstvenici.

Sue Horne, voditeljica svemirskog istraživanja u Britanskoj svemirskoj agenciji, ocjenjuje da su ta istraživanja ključan element u nastojanju da se otkrije tajna crvenog planeta.

- Ako shvatimo kako se odvija isparavanje vode na Marsu to će nam pomoći u traženju odgovora na ključno pitanje: je li bilo života na Marsu?, kaže Horne.

Nova studija objavljena je u tjednu 'velike gužve' na Marsu. Upravo u srijedu, kada je studija objavljena u znanstvenom časopisu, kineska sonda Tianwen-1 ušla je u Marsovu orbitu, više od pola godine nakon lansiranja u okviru ambicioznog svemirskog programa koji je Kina počela.

Dan ranije, sonda Hope (ili na arapskom Amal) Ujedinjenih Arapskih Emirata uspješno se postavila u Marsovu orbitu.

Konačno, 18. veljače očekuje se i dolazak američkog rovera Perseverance. U najambicioznijoj do danas američkoj misiji na Mars, tonu teški Perserverance pokušat će spustiti se u stjenovitu depresiju sa strmim liticama nazvanu Krater Jezero.

14.02.2021. 10:01:00