Animafest i filmovi koje svakako treba pogledati
Animafest je ovako jakom konkurencijom dokazao da je s pravom na vrhu liste svjetskih festivala animiranih filmova
Nakon što su nagrade i posebna priznanja dodijeljena autorima filmova na svečanoj ceremoniji zatvaranja Animafesta u subotu 10. 6., trebalo bi spomenuti i ostale filmove koji su bili prikazani pa su publiku očarali kreativnošću, načinom animacije i humorom. Ove godine prikazano je mnoštvo kvalitetnih filmova zanimljive tematike, a isto se može reći i za uratke koji su se mogli vidjeti na Shcha7sec festivalu, inače nomadskog karaktera, koji je gostovao u kafiću Teatra &TD.
U kategoriji Natjecanja hrvatskog filma prikazano je 19 uradaka raznih redatelja animiranog filma, ali i studenata. Film „Eeva" Lucije Mrzljak i Mortena Tšinakova proglašen je najboljim u kategoriji, a posebno priznanje dobio je film „Haljina za finale" autorice Martine Meštrović. Oba su se rada istakla stilom animacije, tematikom i pričom, ali treba spomenuti i nekoliko ostalih filmova u kategoriji koji zavrjeđuju hvalu. „Babuška ima novog dečka" Deana Hamera iznimno je zanimljiv film koji se bavim tematikom ljubavi u starijoj životnoj dobi. Naime, Babuška se zaljubljuje u kostura i to pokušava opravdati svojoj obitelji, da bi na kraju ispalo kako kostur nije dečko, već djevojka. Jednostavnim animacijskih stilom i slojevitom pričom koja zadire u aktualnost današnjice, Hamerov film svakako se ističe i valja ga pogledati. Isto bi se moglo reći i za film „Y" autorice Matee Kovač u kojem je naracija o intimnom lezbijskom odnosu upotpunjena animiranim aktovima i studijama ženskih tijela. Inovativnost redateljice dovela ju je i do svjetske konkurencije pa se film „Y" natjecao i u Velikom natjecanju kratkometražnog filma. Intima, iako ovdje u emocionalnom smislu, pokretač je radnje alegorijskog filma „Kućica za ptice" studentice Petre Pavetić Kranjčec. Visokom razinom stilizacije i lakoćom pokreta, Petrin rad opravdava optimizam vezan uz budućnost hrvatske animacije koja je već na visokom glasu.
Natjecanje studentskog filma uvijek je dobar pokazatelj smjera u kojem se kreću animacijski trendovi i tehnike. Na ovogodišnjem Animafestu prikazan je 41 film u toj kategoriji pa je u 4 bloka bilo moguće pogledati zaista velik broj izvrsnih filmova. Iako su posebna priznanja dodijeljena filmovima „Zakrpa" (Xu Yuan) i „Krzno" (Zhen Li), a Nagradom Dušan Vukotić ovjekovječen je film „Iznad oblaka" (Vivien Hárshegy), treba spomenuti i ostale studentske radove koji su se istaknuli na projekcijama. Već prvi prikazan film pod nazivom „I onda" (Leo Graf, Tanja Nuijten, Raphael Stalder) izmamio je osmijehe publike zbog svog komičnog koncepta iza kojeg stoji odlična studentska animacija i dječja mašta. Treba svakako spomenuti i „Unique Time" (Yu-jin Oh), fenomenalan SF o androidu s greškom koji postaje središtem ljudske eksploatacije i užasnog odnosa prema tehnologiji. Nezdrav (toksičan) romantični odnos tema je filma „Domaćica" Ciare Kerr koji kombiniranom tehnikom problematizira tradicionalni odnos prema ženama. Cjelokupni program studentskih filmova završio je urnebesnim i dirljivim filmom „Kauboj Kevin" autorice Anne Lund Konnerup koji tipičnim narativom o potrazi za pravom ljubavi protagonistu otkriva da ljubav nije samo romantična, već i prijateljska, odnosno suputnička pa se ujedno i parafrazira izreka da je „možda pravo blago prijateljstvo koje smo stekli putem".
Ovogodišnje Veliko natjecanje kratkometražnog filma bilo je zaista prepuno fenomenalnih radova, odnosno njih čak 42. . Film „Vanlav" Varye Yakovleve odnio je Grand Prix i bio je jedini film koji je prikazan dvaput u redovnom programu zbog puštanja pogrešne verzije na prvoj projekciji. Nagrada Zlatko Grgić dodijeljena je filmu „Kao neka oporuka" Stephena Vuillemina koji je zaista očarao publiku svojom nesvakidašnjom pričom i animacijom. Nagradom Zlatni Zagreb ovjekovječen je i film „Mjera" Josepha Piercea koji progovara o autodestruktivnoj naravi umjetnika (pisca u ovom slučaju) i njegovoj borbi s ovisnošću koja, iako mu kreativno pomaže, razara njegovu obitelj. Posebne su nagrade dodjeljivali pojedinačni članovi žirija pa su one uručene autorima filmova „Složene oči tropa", „Mariupolj. Stotinu noći", „ After party svijeta", „Vrt srca" i „Naša bol". Nagrada publike Mr. M. za najbolji film u Velikom natjecanju kratkometražnog filma bez sumnje je zaslužio film „Prodavači leda" Joãoa Gonzaleza koji je prikazan već prvog dana, u bloku filmova nakon svečanog otvorenja. Taj film nije primijećen samo u Hrvatskoj, već je, ranije ove godine, dobio i nominaciju za Oscara. Konkurencija festivala bila je iznimno jaka, ali nekolicina filmova se svakako istaknula pričom i/ili tehnikom. „Fonorama" Alexa Raya jedan je od takvih filmova koji se više-manje jednostavnim stilom animacije istaknuo načinom humora pa se cijela dvorana nije mogla suspregnuti od smijeha. Opisati cijelu radnju tog urnebesnog rada bilo bi iznimno teško jer se u nepunih 13 minuta, zbog poziva telefonske kompanije oko uvođenja novog plana, otkrije kako je Nicolas Cage vladar svijeta. Ova iznimno groteskna priča, upotpunjena brojnim referencama na filmove koji su dio kurikuluma popularne kulture, zasluženo se našla na programu glavnog natjecanja Animafesta, iako nije odnijela nijednu nagradu. Obzirom da smo ovu godinu započeli u znaku umjetne inteligencije, bilo je za očekivati da će se ona proširiti i na područje animacije. „PLSTC" Laena Sanchesa film je koji prikazuje slike izmiješanih morskih životinja i plastičnog otpada generiranih AI-jem.
Svakako bi trebalo spomenuti više filmova, ali bi to išlo gotovo u nedogled. Animafest je ovako jakom konkurencijom dokazao da je s pravom na vrhu liste svjetskih festivala animiranih filmova.
Novi komentar