Metro-portal.hr

objavljeno 14.06.2011. 22:08:00
BIOGORIVO

Letenje bez kerozina - bliska budućnost

Gorivo je najviša stavka u rashodima zrakoplovnih kompanije koje intenzivno tragaju za alternativnim mogućnostima

Boeing
Boeing (Free Digital Photos)

Katastrofa u Japanu ponovno je pokrenula priče o alternativnim izvorima energije pa je tako Njemačka već najavila da će do 2022. definitivno ugasiti sve svoje nuklearke. Ništa manje zanimljiva nisu niti promišljanja o zelenoj energiji u zračnom prometu.

EADS (European Aeronautic Defence and Space Company), matični koncern Airbusa, mjesecima testira gorivo koje se dobiva iz algi. Očekivanja su velika jer za razliku od postojećeg bioetanola alge ne traže žrtvovanje dragocjenog poljoprivrednog zemljišta.

Lufthansa je najavila da još ove godine kreće u veliki eksperiment s alternativnim gorivom. Zrakoplov na relaciji Frankfurt-Hamburg trebao bi šest mjeseci djelomično letjeti bio-kerozinom što znači da će jedan motor koristiti klasičan kerozin dok će drugog pokretati gorivo dobiveno iz obnovljivih izvora. Lufthansa eksperimentom želi utvrditi točne prednosti bio-kerozina kao i njegov dugoročan utjecaj na motore.

EADS pak nade polaže u ulje algi koje je prepuno energije i koje se može preraditi u avionsko gorivo visoke kvalitete. Na sajmu u Berlinu prošle godine predstavljen je zrakoplov koji leti isključivo "na alge", a takvo gorivo ima jednu ključnu prednost - može se proizvoditi pod zemljom ili u postojećim industrijskim pogonima odnosno ne zauzima poljoprivredno zemljište poput uljane repice.

Istraživanja u zrakoplovnoj industriji ne odnose se samo na goriva nego i na same motore. Nova generacija Airbusa A320 trebala bi tako imati motor koji troši znatno manje energije. Pogoni na solarnu energiju zasad nisu zanimljivi u komercijalnom zračnom prometu jer jednostavno nisu dovoljno efikasni.

Neovisnost o cijenama nafte

Proizvođači zrakoplova i zrakoplovne kompanije imaju velik interes za pronalaženje alternativnih načina pokretanja zrakoplova. Njihov ekonomski uspjeh naime izravno ovisi o cijenama nafte koje su proteklih godina sve samo ne konstantne, a upravo je gorivo najviša stavka u rashodima s udjelom od 25-30%.

Kako bi što prije došli do željenog cilja, u Njemačkoj se 20 poduzeća i istraživačkih centara udružilo u Inicijativu za alternativne izvore energije (Aireg). Zajednički cilj je pronalaženje kvalitetnog goriva koje se može proizvesti brzo, u velikim količinama i razumnim cijenama.

14.06.2011. 22:08:00
http://metro-portal.hr/letenje-bez-kerozina-bliska-buducnost/60143/