objavljeno 12.07.2014. 08:47:00
NEMILOSRDNI GADOVI

Recenzija filma Neprijatelj

U pomoć, zovite Spider-Mana, Jake Gyllenhaal koprca se u paukovoj mreži, kažu Nemilosrdni gadovi o filmu Neprijatelj

Jake Gylenhaal ima dvojnika
Jake Gylenhaal ima dvojnika (Arhiva)

U prošlogodišnjoj utrci za Oscare spominjala se mogućnost da Jake Gyllenhaal dobije nominaciju za ulogu policajca u trileru Zatočene ("Prisoners") Denisa Villeneuvea što se na kraju ipak nije dogodilo, no zato bi ove godine mogao biti bolje sreće s još jednim Villeneuveovim filmom, doduše snimljenim prije "Zatočenih", "Neprijateljem" ("Enemy"). Doduše, mogao bi se pojaviti tehnički problem za koju ga ulogu nominirati budući da Jake ovdje tumači dvojnike.

Prvi Jake je sveučilišni profesor Adam koji predaje o diktaturama, modelima i obrascima vladanja koji se ponavljaju kroz povijest, a izvan faksa vodi monoton život koji se sastoji od ispravljanja studentskih radova i jednoličnog seksanja s djevojkom Mary (nama izrazito draga nemilosrdna gadura Mélanie Laurent). Doduše, na početku filma otkrivamo da Adam ima i neke neobične strasti, kad prisustvuje bizarnom erotskom show programu vrhunac kojega je kad plesačica štiklom zgazi pauka.

Uglavnom, ima nas svakakvih, recimo za razliku od nas Adam ne voli filmove pa tek na preporuku kolege iz zbornice ipak pogleda jedan. I taj bi ga ostavio ravnodušnim da u njemu ne ugleda - sebe. Točnije, svog dvojnika kojega odluči potražiti. Kad otkrije da je riječ o trećerazrednom glumcu koji se zove Anthony, izgleda i zvuči baš kao i on, čak poput Adama ima plavokosu djevojku (Sarah Gadon), ponudi mu da se nađu, a tom prilikom shvaćaju kako su zaista identični, uključujući i ožiljak na prsima. Anthony je zapravo tek Adamova alfa mužjačka verzija - energičan, samopouzdan, ženskar, motociklist - pa slutimo kako je riječ o klasičnoj doppelgangerskoj projekciji glavnog lika, no kad se u priču upetljaju gigantski pauci shvatit ćemo da interpretacija neće biti baš tako jednostavna.

Ovaj zakučasti filmski esej o identitetu obiluje freudovskim motivima: pauci, ključevi, dvojnici, posesivna majka, plavuša, trudnica, sve je tu, sad još zamiješajte malo interpretativnog erosa, thanatosa, paranoju, par fobija među kojima je najvažnija ona od kastracije, autoritarnost, bilo onu majčinsku ili pak političku, pa još dosjetljiv začin u vidu Isabelle Rossellini... i eto nam fine i friške lynchovske oniričko-metafizičke psiho zagonetke k'o stvorene za razonodu filmofila svih internetskih blogova.

Cijeli tekst o filmu "Neprijatelj" možete pročitati na portalu Nemilosrdni gadovi.

12.07.2014. 08:47:00