Metro-portal.hr

objavljeno 08.03.2011. 11:03:00
PAMETAN VOZAČ

Mitovi o uštedi goriva - što ne djeluje

Gašenje 'klime', aditivi, tlak u gumama... Saznajte koji sve savjeti za uštedu goriva uopće ne drže vodu

Iskoristite svaku kap maksimalno
Iskoristite svaku kap maksimalno (Deviantart)

Velike su šanse da ste poprilično iživcirani stalnim pričama o fluktuaciji cijena naftnih derivata, naročito zato što mnogi od vas bez obzira na visoke iznose i dalje moraju puniti rezervoare, voziti djecu u školu, ići na posao i tako dalje. Isto tako, velike su šanse da ste se naslušali savjeta o tome ako smanjiti potrošnju goriva, ali jeste li se ikada zapitali koliko u svemu tome ima istine? Dok neke smjernice drže vodu, one koje ćemo vam spomenuti u nastavku su, prema rezultatima analize koju je proveo Consumer Reports (CR), najobičniji mit.

Gašenje 'klime'. Klimatizacijski uređaj u kući dobro će podebljati račun za struju pa se mnogi time vode i kad je u pitanju klima u automobilu i potrošnja goriva. No čini se da to nije baš tako. Prema izvješću CR-a, klima uopće ne povećava potrošnju goriva u znatnoj mjeri - možete je slobodno upaliti i ugodno se voziti tijekom vrućeg dana. Današnju uređaju napravljeni su da budu što učinkovitiji. Spuštanje prozora je s druge strane loša ideja jer smanjuje aerodinamičnost automobila i time opću učinkovitost. Za najmanju potrošnju neka vam jednostavno radi samo ventilator i neka prozori budu zatvoreni.

Punjenje rezervoara goriva dok je hladno. Ovaj mit se temelji na činjenici da je gorivo gušće kad je hladno pa ga treba sipati ujutro ili kasno navečer. No temperaturne razlike je gotovo nemoguće detektirati obzirom da je gorivo smješteno u ionako hladnim podzemnim tankovima. Zato sipajte kad hoćete i koliko hoćete. Nema uštede ako čekate jutro ili noć.

Povećanje tlaka u gumama. Neki kažu da je najbolje napumpati gume malo više kako biste maksimalno iskoristili svaku litru goriva. Ako su gume ispuhane, to bi vam, prema pisanju CR-a, moglo smanjiti opću učinkovitost automobila u smislu potrošnje za 3,75 posto. S druge strane, prenapuhane gume su jednostavno opasne jer smanjuju prianjanje na tlo i kontakt s cestom što sigurno vodi do nesreće. Pratite smjernice proizvođača i nećete imati problema s vožnjom i trajnošću guma, no u osnovi ovdje nema uštede na gorivu.

Aditivi. Danas u svakoj životnoj sferi imate proizvod za sve, no to ne znači da je koristan ili djelotvoran. Slična priča je i s aditivima za gorivo. Naša želja da smanjimo potrošnju goriva i da ga bolje iskoristimo dovela je do toga da su se određeni ljudi sjetili kako bi gorivu bilo dobro dodavati pomoćna sredstva. Ipak, prema mišljenju američke Agencije za zaštitu okoliša, aditivi su čisto bacanje novca, a kad to kaže jedno takvo tijelo, priča dobiva sasvim drugu dimenziju.

Promjena filtra zraka motora. O automobilu treba voditi brigu. Redoviti servis znači da će va automobil dulje trajati, dulje voziti i da ćete svoj novac koji trošite na njega pametno uložiti. No promjena filtra zraka neće vam donijeti uštedu goriva. Testiranja koja je proveo CR pokazuju da na današnjim računalno naprednim automobilima začepljen filtar zraka uopće ne snižava ekonomičnost potrošnje, ali ni obrnuto. Automobil će dulje biti ispravan, ali to vam neće smanjiti potrošnju goriva.

Rad u praznom hodu. Opet, mnogi misle da paljene automobila podrazumijeva veliku potrošnju goriva pa ga zato ostavljaju da radi u mjestu misleći da tako manje troši. Jako pogrešno! Današnji automobili imaju specifične sustave ubrizgavanja goriva koji su dizajnirani za postizanje maksimalne učinkovitosti i uopće ne dopuštaju veliku potrošnju prilikom paljenja. U biti, rad u mjestu je puno skuplji. Ako se zaustavljate na kratko, bolje je da ugasite automobil.

Zaključak. Puno je mitova o tome kako možete uštedjeti na gorivu i smanjiti potrošnju, ali malo je toga što zaista djeluje. Umjesto da prčkate po automobilu kako biste mu povećali učinkovitost, bolje je da poradite na vlastitom stilu vožnje. Učinkovitost motora možete povećati za 33 posto ako vozite smireno na autocesti, ne vozite slalom, ne nabijate se nikome na rep, ne turirate i vozite u prikladnom stupnju prijenosa.

Izbacite suvišan teret iz automobila i dodajte novih dva posto učinkovitosti motora. Najbolje je biti smiren i prisojan vozač što na kraju ima puni veću vrijednost od bilo koje cijene koju plaćamo na benzinskim postajama.

08.03.2011. 11:03:00
http://metro-portal.hr/mitovi-o-ustedi-goriva-sto-ne-djeluje/56235/