Metro-portal.hr

objavljeno 23.01.2020. 10:01:00
FESTIVALI

Filmske mutacije: Festival nevidljivog filma XII

Kinodvorana postaje središnja društvena lokacija za potencijal emancipacije MOĆI KINA koji vraća pogled filmu kao oku stoljeća

Filmske mutacije
Filmske mutacije (Arhiva)

Dva tematski povezana izdanja Filmskih mutacija: festivala nevidljivog filma pod naslovom KINOSRAZ! FILM + MOĆ otvaraju i zatvaraju filmski segment širokog programskog pravca DOBA MOĆI kojemu je Art-kino partner u sklopu programa Rijeka 2020 - Europska prijestolnica kulture u Rijeci (XIII. izdanje od 6. do 9. veljače 2020. i XIV. izdanje u siječnju 2021.) s povezanim programima u Zagrebu, Splitu, Dubrovniku i Ljubljani objedinjenim platformom MOĆ KINOSRAZA.

Kinodvorana postaje središnja društvena lokacija za potencijal emancipacije MOĆI KINA koji vraća pogled filmu kao oku stoljeća: očištu moći našeg doba. Programska platforma reinterpretira ulogu kinematografa u izvornom smislu filmskog dispozitiva (filma, kinodvorane, aparata, snimanja i prikaza, kinematografije) u umjetničkoj, kulturnoj i široj zajednici grada. Proširene programske aktivnosti aktualizirat će stoljeće anarhije moći od futurističkih do post-futurističkih ikonoklastičkih strategija u podzastupljenim umjetničkim pokretima i inovativnom radu slika. Filozofski esej Alexandera Garcíje Düttmanna FINALE KULTURE povezuje programatsku misao -  o onome što ostaje od kulture koja se dotjerala do krajnjih granica -  od Pasolinijeva filma SALÒ do postdramske teatralizacije Alberta Serre u berlinskom Volksbühneu i istoimenom filmu LIBERTÉ.

Prolog riječkom KINOSRAZU počinjemo 23. siječnja 2020. u 17 sati na filmskom odsjeku Akademije dramske umjetnosti s projekcijom filma Abbasa Kiarostamija CLOSE-UP (1990.) u sklopu predavanja Jonathana Rosenbauma o Kiarostamijevim filmovima: KRUPNI PLAN - napomene: Film identiteta, film blefa, a nastavljamo od 24. do 26. siječnja s maratonskim filmskim programima u dvorani Gorgona Muzeja suvremene umjetnosti u Zagrebu gdje izlažemo dio gustog programa ovogodišnjih kustosa i autora: Alberta Serre, Nicole Brenez, Jonathana Rosenbauma, Ehsana Khoshbakhta i Tanje Vrvilo. Ovaj uvodni program završava 27. siječnja jednodnevnim simpozijem-radionicom u suradnji s Kustoskom školom u Beton kinu MKC-a Split pod naslovom Mali organon za filmsko kustostvo uz projekcije i predavanja Natashe Kadin, Jonathana Rosenbauma, Sunčice Fradelić, Kumjane Novakove i Tanje Vrvilo.

Najavljujemo dolazak Alberta Serre i Abela Ferrare u mutacijski KINOSRAZ za Art-kino u Rijeci od 6. do 9. veljače 2020., kao i kino-koncert benda Abela Ferrare s glazbom iz njegovih filmova i muzičarima Joeom Deliom i Paulom Hippom, Cristinom Chiriac i PJ Deliom.

Prije dvije godine, malu retrospektivu uz prisutnost Abela Ferrare na Filmskim mutacijama otvorili smo njegovim filmom PASOLINI (2014.), a tada je prikazao i grubi šnit filma o turneji svog benda, ALIVE IN FRANCE (2017.). Filmovi Alberta Serre bili su glavni program prošlog izdanja Filmskih mutacija u siječnju 2019., uz njegov masterclass na filmskom odsjeku Akademije dramske umjetnosti, gdje se naši programi predavanja  filmaša i filmologa odvijaju uz stalnu podršku Zvonimira Jurića.

Program DOBA MOĆI u Art-kinu otvaramo u četvrtak 6. veljače 2020. razgovorom Alexandera Garcíje Düttmanna i Alberta Serre te filmom LIBERTÉ (2019.). Abel Ferrara predstavit će u petak 7. veljače u Art-kinu svoj novi film TOMMASO (2019.)zajedno s protagonisticom Cristinom Chiriac i autorima glazbe. Bend Abela Ferrare s gostima priprema koncert za riječko kino u subotu 8. veljače, s glazbom iz njegovih filmova poput BAD LIEUTENANT, 444 - LAST DAY ON EARTH, CHINA GIRL.

Filmske mutacije XIII prikazuju programatski film Vlade Kristla FILM ILI MOĆ (1970.), posvetu Alexandera Horwatha moći filmskog oka Gustava Deutscha (FILM JE. 1-6, 1998., FILM/GOVORI/MNOGO/JEZIKA, 1995., FILM JE VIŠE OD FILMA, 1996.), materijalne akcije katarktičke komune Otta Mühla u filmovima Kurta Krena iz programa Tanje Vrvilo (6/64 MAMA I TATA (Materialakcija Otto Mühl), 1964. 7/64 LEDA I LABUD, 1964., 9/64 BOŽIĆNO DRVCE, 1964.), povratak krijesnica Laure Waddington u filmu GRANICA (2004.), a posebno najavljujemo pomno promišljene programe radikalnog kustostva Nicole Brenez VIZUALNI IZGREDI koji rekreiraju inicijaciju u revolucionarni film Piera Paola Pasolinija (PASOLINIJEV BIJES. HIPOTEZE ZA REKONSTRUKCIJU IZVORNE VERZIJE FILMA, Pier Paolo Pasolini, Giuseppe Bertolucci, 1963.-2008.; 12 PROSINAC, Giovanni Bonfanti, Pier Paolo Pasolini, 1972.)  i Jean-Luca Godarda (JEAN-LUC GODARD: INICIJACIJA U [REVOLUCIONARNI] FILM, Jean-Paul Török, 1969.), Paula Grivasa (FILM KATASTROFA, 2018.), Bani Khoshnoudi (1968: SLIJEPI ARHIV, 2014.), i Leobarda Lópeza Aretchea KRIK (1968.-1970.), programe o moći slobode Alberta Serre pod naslovom MOĆ I POBUNA i SALÒ ILI 120 DANA SODOME (1975.) Piera Paola Pasolinija.

Od filmova ističemo FILM KATASTROFA (2018.) s materijalima Godardovog FILM SOCIJALIZAM (2010.) u Zagrebu i u Rijeci gdje će o filmu razgovarati autor Paul Grivas i Nicole Brenez, film PREMA ZAKONU (1958.) Petera Weissa i Hansa Nordenströma. Isto tako, remedijaciju Bani Khoshnoudi 1968: SLIJEPI ARHIV (2014.), kao i meksički izvornik KRIK (1968.-1970.) Leobarda Lópeza Aretchea. Također izdvajamo aktualni, politički mišljen program vidljivog i nevidljivog ikonosraza iranskog filma kustosa Jonathana Rosenbauma i Ehsana Khoshbakhta koji povezuje autore poput Abbasa Kiarostamija, Forough Farrokhzad (restaurirana kopija filma KUĆA JE CRNA, 1963., s dijelovima poezije koja je nedostajala u 35-mm verziji filma koju smo prikazali na Filmskih mutacijama 2008. godine) te nepoznatih remek djela Ebrahima Golestana (BREGOVI MARLIKA, 1963., CIGLA I ZRCALO, 1964.), i takozvana 4 CRNA Kamrana Shirdela (ŽENSKI ZATVOR, 1965., ŽENSKA ČETVRT, 1966., TEHRAN, PRIJESTOLNICA IRANA, 1966., NOĆ KADA JE KIŠILO, 1967.) te Mehrnaz Saeed-Vafa o egzilskom redatelju Sohrabu Shahidu Salessu i usonijske kuće Rosenbaum koju je dizajnirao  Frank Lloyd Wright u Florence, Alabami za obitelj Jonathana Rosenbauma.

Jonathan Rosenbaum jedan je istinski nadahnjujućih filmskih esejista i kritičara te stalni suradnik na našim programima, od prvog izdanja Filmskih mutacija 2007. godine kao jedan od šestero autora esejističke korespondencije: Filmske mutacije: pisma neke djece / nekoj djeci 1960-ih(Jonathan Rosenbaum, Alexander Horwath, Nicole Brenez, Raymond Bellour, Adrian Martin, Kent Jones) s kojima smo pokrenuli naš festival.

Ovogodišnji programi sraza FILM + MOĆ bave se reinterpretacijom uloge filmskog dispozitiva te njegovim emancipacijskim potencijalima: filmom kao okom stoljeća, a Rosenbaum svojim cjelokupnim filmološkim radom nastoji potaknuti čitatelje i filmske gledatelje na stalno obogaćivanje filmskog iskustva izvan komodificirajućih filmskih kanona te estetske i političke moći pojedinačnih filmova i politika njihovih autora.

Kolektiv međunarodnih i domaćih kustosa te filmskih i vizualnih umjetnika predstavlja tridesetak filmskih programa koji povezuju moduse transgresivnog filma u širokom rasponu vrsta i rodova s osobnim teoremima emancipacije slika. Kustoske prakse mobiliziraju afekt montaže atrakcija iz različitih vremena i tematiziraju odnose destitucije moći misaonim slikama i gorućim konceptima (od eurocentričnih do antiorijentalističkih) te njihove suspenzije u zbiljnosti. Naš fokus pokreću radikalne strategije prekoračenja, dislociranja, perzistencije i mimikrije u suvremenom umjetničkom filmu koje dovode u sraz dispozitiva gledateljsko iskustvo imobilizacije kretanja i autonomije pogleda. Kao paradigmatsku avangardističku ikonoklastičku gestu kino-filma ističemo estetiku rizika koja zahtjeva dokidanje filmske iluzije kretanja u ime stvarnog društvenog pokreta.

Kraj slika je iza nas: naš pojam KINOSRAZ povezuje istraživanja i raščlambe ikonoklastičkih gesta "zbilje po filmu" i teorijsko naslijeđe semioklazma: ukidanje posredovanja slika, njihove snage dekodiranja i obustavljanja provodeći interakciju između aktivnosti umjetnosti, trgovine spektakla i egzegeze. U širokom spektru filmskih iskustava, od razgovora s umjetnicima i kustosima, preko filmskih hepeninga KINOSINTEZA do interdisciplinarnog simpozija MOĆ KINOSRAZA o politikama kino-oka (moderatorice Branka Benčić i Tanja Vrvilo) postavljamo kao središnji interes transgresijsku petlju anarhije moći u proširenom stoljeću kina: od futurističkih manifesta bez filma do umjetnosti pokretnih slika poslije budućnosti. Aktivnosti Filmskih mutacija tijekom 2020. popraćene su serijom publikacija manifesta i pamfleta umjetnika, počevši s manifestima Jean-Luca Godarda i Alberta Serre.

Kustosica programskih izdanja Filmskih mutacija: festivala nevidljivog filma je Tanja Vrvilo, programe trinaestog izdanja organiziraju Film-protufilm i Art-kino, u partnerstvu s Muzejom suvremene umjetnosti u Zagrebu i Akademijom dramske umjetnosti, a prošireni program o politikama filmskog kustostvarealizira se u partnerstvu s projektom izvaninstitucionalnog obrazovanja udruge Mavena - Kustoska škola Split i Kino klubom Split.

Filmske mutacije odvijaju se u sklopu programa DOBA MOĆI kojemu je Art-kino partner, a koji je jedan od sedam glavnih programskih pravaca projekta Rijeka 2020 - Europska prijestolnica kulture.

Projekte umjetničke organizacije Film-protufilm podržavaju Zaklada Kultura nova, Art-kino i Rijeka 2020 - Europska prijestolnica kulture, Hrvatski audiovizualni centar, Ministarstvo kulture RH, Ured za kulturu Grada Zagreba.

23.01.2020. 10:01:00
http://metro-portal.hr/filmske-mutacije-festival-nevidljivog-filma-xii/123292/