Metro-portal.hr

objavljeno 18.04.2014. 19:14:00
FILMSKA KRITIKA

Bog prašta, Nemilosrdni gadovi ne

Da je scenarij slučajno pao u ruke Tarantinu ovaj bi se izvukao kilometarskim zajebantsko-moralističkim dijalozima o nemilosrdnim bogu i istim takvim gadovima

Nemilosrdni gadovi nisu zadovoljni ...
Nemilosrdni gadovi nisu zadovoljni ... (Arhiva)

Iako bi naslov novog filma kultnog danskog filmaša Nicolasa Wendinga Refna, „Samo Bog prašta", mogao navesti na zaključak kako je riječ o omiljenom filmu novog rektora zagrebačkog Sveučilišta, što se tiče naših novih sveučilišnih, odnosno tradicionalnih biblijskih vrijednosti one ovdje uglavnom ne sežu dalje od dobre starozavjetne osvete.

Riječ je zapravo o seriji brutalnih osvetničkih pohoda koja započinje jednim silovanjem i ubojstvom 16-godišnje djevojčice, slijedi odmazda, pa osveta zbog odmazde, pa ... ma shvatili ste. Uglavnom, ima tu materijala za pristojan studentski polusatni film s malo psihološkog nijansiranja, ali zato mnogo krvi i suza.

Da je scenarij slučajno pao u ruke Tarantinu ovaj bi se izvukao kilometarskim zajebantsko-moralističkim dijalozima o nemilosrdnim bogu i istim takvim gadovima, koreografijama akcijskih scena i, naravno, karakteristično razigranim i prpošnim prikazima torture; da je film recimo završio kod drugog velikog Danca, von Triera, ovaj bi ga rirajtao i snimio morbidnu incestuozno-orgazmičko-metafizičku dramu s mnogo nasilja i seksa u službi najviših spoznaja; a da je dopao štajaznam, recimo Michaelu Hanekeu, ovaj bi ga, dajem ruku u vatru, bacio u smeće. I zapalio.

Naravno, ništa od toga Refn nije učinio već je film realizirao praveći se da snima akcijski krimić, no istovremeno artistički i s visoka namigujući gledatelju, dajući mu na znanje kako su njegove ambicije, dakako, mnogo veće. Naravno, kod pravih umjetnika nema zajebancije pa je Refnov pristup smrtno ozbiljan i pretenciozan kao da je u najmanju ruku riječ o grčkoj tragediji (od koje posuđuje više manje sva opća mjesta tragedija o roditeljima i djeci, Edipov kompleks, seksualne porive i osvetnički drive... ali sve onako zbrda dola, bez nekog dramaturškog reda i smisla), a bogme su po istom uzoru koncipirane i glumačke izvedbe.

Problem je tek što ih ne gledamo iz posljednjeg reda amfiteatra u Epidauru već iz sedmog reda kina Europa čije veliko platno ne može sakriti prazne i ukočene glumačke izraze koji čak ne odaju sadrže li u sebi i parodijske elemente ili doista uloge odrađuju jednako seriozno kao i režiser. Koji je, kako bi mu dao na težini, film ofarbao u teške crveno-crne tonove (eros-tanatos), likove lišio emocija (otuđenje i dehumanizacija), zamalo odustao od dijaloga (nemogućnost komunikacije), priču maksimalno reducirao, a pripovjedanje toliko usporio da između pojedinih replika stignete otići na wc, što je postupak koji toplo preporučujem poduzeti, jer čak i ako vam nije sila sigurno će vam olakšati praćenje filma.

Kako replika u filmu ima cca sedam, uz šest posjeta spomenutom mjestu, ova eksploatacijska arty farty afektacija proletjet će vam k'o od šale.

Cijelu recenziju pročitajte na portalu Nemilosrdni gadovi.

18.04.2014. 19:14:00
http://metro-portal.hr/bog-prasta-nemilosrdni-gadovi-ne/84449/